Sztuka według Stacha z Warty Szukalskiego 14. 02. 2009

Zapraszamy na 1. spotkanie z cyklu:
Doświadczenie wewnętrzne. Od polityki do sztuki i z powrotem

Sztuka według Satacha z Warty Szukalskiego
wykład Lechosława Lemańskiego
dyskusję prowadzi Adam Mazur 

14.02.2009 [sobota godz. 18.00]
Warszawa, ul. Lubelska 30/32 

Prezentowany w sezonie wiosennym w siedzibie Komuny Otwock cykl spotkań z wybitnymi historykami i krytykami sztuki – Lechosławem Lemańskim, Izabelą Kowalczyk, Pawłem Politem – dotyka źródeł doświadczenia sztuki. Proponowaną przez zaproszonych gości lekturę dzieł, które uznawane są nie tyle za klasyczne, co raczej kontrowersyjne nazwać można radykalną. Radykalną poprzez zbliżenie, wniknięcie w przedmiot badań, ale także poprzez krytyczne przenicowanie dzieła sztuki. Lechosław Lameński przedstawi prace Stacha z Warty, Izabela Kowalczyk pochyli się nad „Dziewicą Orleańską” Jana Matejki, a Paweł Polit przeanalizuje znaczenia obrazu Stanisława Ignacego Witkiewicza. Każde ze spotkań podzielone będzie na dwie części: wykład i dyskusję z publicznością (moderator: Adam Mazur). Na każdym ze spotkań postaramy się zaaranżować przestrzeń tak, by nawiązywała do tematu wykładu. Od charakterystycznego dla działań Komuny Otwock zainteresowania polityką przechodzimy w tym sezonie do sztuki, by w dialektyczny sposób zobaczyć dzieło i jego twórcę; zobaczyć, przemyśleć i przewartościować. Wszystko po to, by móc powrócić do polityki zupełnie odmienionym i odnowionym. 

Szukalski to jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci sztuki polskiej XX wieku. Wybitny artysta, rzeźbiarz i rysownik. Organizator alternatywnego systemu edukacji artystycznej i pomysłodawca Szczepu Rogate Serce. Polityczny i społeczny radykał. Wizjoner i – być może – szaleniec. Z pewnością czołowy skandalista dwudziestolecia międzywojennego. Sztuka i działalność Szukalskiego pozostają znane wąskiemu gronu wtajemniczonych, ale wydana niedawno książka prof. Lechosława Lameńskiego może ten stan zmienić. O twórczości Szukalskiego, jego światopoglądzie i relacji sztuka/polityka „warto rozmawiać”, by móc krytycznie przemyśleć funkcjonowanie i rolę społeczną artysty w Polsce wczoraj i dziś. 

Lechosław Lameński, ur. 1949 w Bydgoszczy, historyk sztuki i krytyk, prof. dr hab. KUL. Od 1974 pracownik Sekcji Historii Sztuki KUL (obecnie Instytut Historii Sztuki). Kierownik Katedry Historii Sztuki Nowoczesnej (od 1998), w latach 1999-2005 dyrektor Instytutu. Interesuje go przede wszystkim sztuka polska od połowy XIX wieku do 1939 roku (zwłaszcza rzeźba i architektura). Autor książek Tomasz Oskar Sosnowski 1810-1866, rzeźbiarz polski w Rzymie (lublin 1997), Stach z Warty Szukalski i Szczep Rogate Serce (Lublin 2007), Moi artyści, moje galerie. Teksty o sztuce XIX i XX wieku (Lublin 2008), Bibliografia historii sztuki dawnego województwa lubelskiego za lata 1965-2000 (Lublin 2008). 

Adam Mazur, historyk sztuki, krytyk i kurator, amerykanista. Pracuje jako kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie i na Muzealniczych Studiach Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest redaktorem naczelnym magazynu "Obieg" i członkiem zespołu "Krytyki Politycznej".Zajmuje się przede wszystkim historią i krytyką fotografii. Był kuratorem m.in. takich wystaw, jak "Efekt czerwonych oczu" (2008), "Wenus" (2008), "Nowi dokumentaliści" (2006).

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin. Kliknij, żeby przeczytać zasady polityki prywatności.
zgadzam się
x