Home / aktualności / Aleks Kolkowski: performens / koncert z cyklu „Maszyny do słuchania”

Aleks Kolkowski: performens / koncert z cyklu „Maszyny do słuchania”

komuna//warszawa zaprasza na kolejne wydarzenie z cyklu „Maszyny do słuchania”:

Aleks Kolkowski

performens / koncert na temat wczesnych sposobów reprodukcji technicznej – na fonografy i skrzypce nagłaśniane tubami

//

2 czerwca (sobota), godz. 20.00

ul. Lubelska 30/32

bilety: 10 zł

[zobacz, jak dojechać]

//

Aleks Kolkowski to wybitny brytyjski skrzypek, improwizator i interpretator muzyki współczesnej. Od lat prowadzi badania na temat możliwości kompozytorskich oferowanych przez wczesne technologie reprodukcji i amplifikacji dźwięku. Na swoich koncertach prezentuje zarówno nagrania na wczesne gramofony, jak i gra na altówce i skrzypcach amplifikowanych (analogicznie do gramofonów) przez specjalne tuby. Jego interdyscyplinarne projekty są muzyczną wypowiedzią na temat historii w muzyce.

Kolkowski jest absolwentem Goldsmiths College – jednej z najwyżej cenionych Akademii Muzycznych w Europie, gdzie studiował m.in. u Johna Cage’a. Przez ostatnie ćwierćwiecze dał się poznać jako wyjątkowy skrzypek i wykonawca muzyki współczesnej, ale także artysta interdyscyplinarny (współpracownik Sashy Waltz, Corriny Harfouch i Anzu Furukawy) i przede wszystkim wizjoner muzyki inspirowanej wczesnymi technologiami fonograficznymi. Ukoronowaniem jego fascynacji jest założona w 2002 roku wytwórnia Recording Angels – Kolkowski zaprasza twórców do nagrywania w specjalnie zaprojektowanych warunkach na płyty szelakowe (m.in. Phil Minton, Akio Suzuki, Phill Niblock, Zbigniew Karkowski).

fot. Kai Bienert

fot. Kadhim Shubber

fot. Sandy Danbury

//

Maszyny do słuchania

W jaki sposób dźwięk mówi? W jaki sposób muzyka opowiada? Jak buduje dramaturgię wypowiedzi i jakiego rodzaju argumentów używa? I przede wszystkim: jak usłyszeć opowieści snute za pomocą dźwięku?

Maszyny do słuchania to wynalazki, które splatają w sobie rozwiązania artystyczne, technologiczne i społeczne uczące nas na nowo słuchać otaczającej rzeczywistości. Zwykle czyta się o nich w książkach historycznych. Ale czasem stają się one także inspiracją dla artystów. W ramach cyklu zaprezentowane zostaną kompozycje, w których to muzycy – a nie historycy – opowiadają historie na temat historii słuchania.

Artyści zaproszeni do udziału w projekcie, we współpracy z kuratorem, stworzą performensy muzyczne specjalnie na okazję swych występów w Warszawie. Będą to wybitni muzycy i teoretycy z Polski i Europy, którzy w swych działań zajmują się integracją sztuk i teorii, która nas interesuje.

//

Kurator: Michał Libera, socjolog, producent, kurator i krytyk muzyczny. Współpracownik Polskiego Radia (Program II), redaktor serii muzycznej w wydawnictwie słowo/obraz terytoria, współproducent serii płyt poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w wydawnictwie Bôłt Records, a także serii płyt konceptualno-popowych Populista. Współzałożyciel Fundacji 4.99, organizator koncertów, warsztatów i prób „Playback Play”, „plain.music”, „The Song Is You”. Publikował m.in. w „Glissando”, „Res Publice”, „Kulturze Współczesnej”. Regularny współpracownik Galerii Zachęta, CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Narodowego (Królikarnia). Kurator projektu Katarzyny Krakowiak „Każdy ma prawo do dźwięku”, który będzie reprezentował Polskę na tegorocznym 13. Biennale Architektury w Wenecji.

//

Cykl: historie świata w muzyce – edycja 2012

Komuna Otwock – komuna//warszawa w swoich działaniach teatralnych zawsze doceniała i wykorzystywała materię muzyczną. W spektaklach grana jest muzyka na żywo, specjalnie komponowana i odgrywająca wielką rolę dramaturgiczną. W najbliższych latach chcemy część naszej aktywności poświęcić wyłącznie pracy muzycznej. Cykl „Historie świata w muzyce” polega na produkcji i prezentacji specjalnych wydarzeń koncertowych, będących połączeniem performensu i koncertu muzyki współczesnej. W 2011 roku dwa z planowanych pięciu części cyklu stworzyła komuna//warszawa, pozostałe zaproszeni do współpracy artyści z niezależnego środowiska muzycznego: Wojciech Kucharczyk (m.in. lider zespołu Complainer), Tomasz Duda (m.in. Mitch & Mitch) i Anna Zaradny (m.in. Musica Genera). W 2012 roku odbędzie się kolejna część cyklu, 5 wydarzeń pod wspólnym tytułem „Maszyny do słuchania”, których kuratorem jest Michał Libera.

//

patronat medialny:

//

performensy odbędą się dzięki wsparciu finansowemu Urzędu m. st. Warszawy w ramach projektu „Teatr jako przestrzeń publiczna”:

 

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin. Kliknij, żeby przeczytać zasady polityki prywatności.
zgadzam się
x