Konferencja prasowa komuny// warszawa i Instytutu Muzyki i Tańca, RE// MIX 2012

Konferencja prasowa komuny// warszawa i Instytutu Muzyki i Tańca, RE// MIX 2012
Warszawa, 5.06.2012

 

o komunie// warszawa

Komuna Otwock, poprzedniczka obecnej komuny// warszawa, była radykalnym i politycznie zaangażowanym teatrem, odwołującym się do idei anarchizmu, samoorganizacji społecznej i ruchów wolnościowych. Po 20 latach działań grupa doszła do wniosku, że sztuka nie może zmienić rzeczywistości i rozwiązała się. W jej miejsce powstała komuna// warszawa, która od kilku lat prowadzi niezależne miejsce kultury w kamienicy na ul. Lubelskiej 30/32 koło Dworca Wschodniego w Warszawie. Nie ma już ambicji i wiary, że teatr może stać się zaczynem rewolucji i znacząco zmienić rzeczywistość. Nadal jest jednak zainteresowana sztuką, która ma coś do powiedzenia – rozpoczął spotkanie jeden z założycieli komuny, Grzegorz Laszuk.

o potrzebie projektu

Pomysł na remiksy powstał w wyniku teatralnej pustki – mówił Laszuk. Pojawił się z tęsknoty za spektaklami, które byłyby nowe, intrygujące w formie i istotne teatralnie. W Warszawie rzadko można takie obejrzeć. Dlatego komuna// warszawa zaprosiła do współpracy twórców, młodych i tych już uznanych, którzy wydawali się mieć podobne do nas podejście do teatru. Interesuje nas kim są ich mistrzowie i w jaki sposób ich inspirują, jak wpływają na ich pracę teatralną. Przypominamy oryginalnych twórców i ich dzieła i zachęcamy do twórczego odniesienia się do nich. W odpowiedzi powstają spektakle o bardzo różnej formie. Każdemu towarzyszy spotkanie z ekspertem twórczości remiksowanego artysty, wydaliśmy także dwie publikacje z tekstami do RE//MIXów, całość ma więc także charakter edukacyjny – dodał.

o założeniach RE// MIXów

RE//MIXy to nasza próba stworzenia kanonu dzieł lub postaci, które były istotne, czy wręcz formujące dla twórców zajmujących się dziś w Polsce sztukami per formatywnymi – mówił Tomasz Plata, pomysłodawca cyklu. Ale naszym punktem odniesienia nie była lista takich dzieł stworzona przez nas, kuratorów, tylko indywidualni artyści współcześni i w dalszej kolejności bliscy im mistrzowie. Wszystkie propozycje RE // MIXów powstały w rozmowie z twórcami. Tak było np. z Wojtkiem Ziemilskim, którego bardzo ciekawe odniesienie się do tego, co zrobiła The Wooster Group z „Akropolis” Grotowskiego, tworząc spektakl „The Poor Theatre”, zapoczątkowało cały cykl. Ten projekt rozpoczął też trwałą współpracę Wojtka z Komuną. Tak więc nowi twórcy przynoszą nowe nazwiska i dzieła, czasem nawet dla nas zaskakujące, choć niektóre zjawiska i konieczność odniesienia się do nich – jak np. La Fura dels Baus, Forced Entertainment, The Wooster Group – były dla nas wszystkich oczywiste. Tym samym tradycja teatru, niekoniecznie polskiego i nie zawsze w Polsce dobrze znana, jest definiowana w sposób całkowicie nowy i bardzo otwarty. Równie ważne, jak budowanie kanonu, było też w tym projekcie budowanie środowiska: artyści z różnych dziedzin pracując razem poznają się i uczą się siebie nawzajem. To owocuje nowa jakością, pozwala zmniejszać dystans, naruszać sztywne podziały na dziedziny i media.

Jakie są RE// MIXy 2012?

Cykl jest niezwykły pod jeszcze innym względem: mnogości wydarzeń – zauważyła Magda Grudzińska, kuratorka tegorocznej edycji. Warto też podkreślić, że cykl RE// MIX w całości składa się z premier. Od 2010 roku wyprodukowaliśmy ich jedenaście, w tym roku powstanie kolejnych dziewięć. komuna// warszawa to jedyny w Polsce niezależny teatr, który nie tylko prezentuje swoje prace, ale jest też producentem przedstawień innych artystów. Cechą tego projektu jest także elastyczność: gust organizatorów nie jest decydujący w doborze tematów, przetwarzani mistrzowie nie zawsze też są związani w sposób bezpośredni z teatrem czy tańcem. Np. w tym roku wśród remiksowanych twórców jest Laurie Anderson i John Cage. Nie zawsze są też oni oczywistymi mistrzami, jak choćby w przypadku Weroniki Szczawińskiej, dla której Lidia Zamkow jest zapomnianą kobiecą postacią ze świata teatru, reżyserką wydobywaną z zapomnienia. Zdarza się, że remiks jest próbą zmierzenia się z głęboką fascynacją jakimś twórcą, tak jak w przypadku Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, dla których taką postacią jest Dario Fo. Ponadto zaproszona przez nas Akademia Ruchu wystąpi w podwójnej roli – będą przygotowywali własny remiks, ale będą też sami remiksowani przez teatr Strefa Ciszy.

o tańcu w RE// MIXach

W edycji 2012 szczególnie widoczny jest taniec współczesny. To rezultat współpracy komuny// warszawa z Instytutem Muzyki i Tańca. W tym roku połowa zaplanowanych RE// MIXów to spektakle taneczne. Trzy z nich (projekt Ramony Nagabczyńskiej, Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa i Izy Szostak) to efekt ogłoszonego przez nas wspólnie konkursu – wyjaśniła Joanna Szymajda, zastępczyni dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca. Na konkurs, ogłoszony zimą zeszłego roku, przyszło niemalże 30 projektów. Analizując je zrozumieliśmy, jak wymagającym wyzwaniem jest idea remiksu. Nie wystarczy w projekcie po prostu podzielić się fascynacją twórcą i refleksją na temat jego pracy, spektakl będący remiksem to dużo więcej. Cykl RE// MIXów wpisuje się w kierunek, który przyjął Instytut, czyli przypominanie najbardziej znaczących dla polskiego tańca współczesnego osobowości. Dlatego pojawi się m.in. twórczość Henryka Tomaszewskiego w przetworzeniu Mikołaja Mikołajczyka i Leszka Bzdyla. W przyszłym roku planowane jest sięgnięcie także do postaci Conrada Drzewieckiego. Ponadto recykling, szukanie korzeni, jest trendem bardzo wyraźnym w tańcu europejskim. Dlatego wydaje się, że z tym projektem znajdujemy się w bardzo właściwym miejscu i momencie – dodała.

Ramona Nagabczyńska o swoim projekcie otwierającym edycję RE//MIX 2012

Zaczynając pracę nad remiksem odkryłam, że wszystko to, co robimy dziś w tańcu, w jakiejś mierze zawsze odnosi się do Trishy Brown. „Akumulacja© Trisha Brown” jest więc moim powrotem do źródła. Wyzwanie polega na tym, że ruchu nie można po prostu zsamplować, ruch jest przystosowany do każdego ciała inaczej. To coś zupełnie innego niż np. skrechowanie dzieła muzycznego, w którym można wykorzystać gotowe elementy oryginału. Dlatego zajęłam się ideą akumulacji, która jest związana z przyrostem znaczeń. Eksploruję strukturę samego ruchu. Badam, gdzie w tej strukturze, którą zaproponowała kiedyś Trisha, jest miejsce na inspirację dla mnie jako współczesnej choreografki i tancerki.
Projekt wspiera m. st. Warszawa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

od lewej: Grzegorz Laszuk, Tomasz Plata, Magda Grudzińska, Joanna Szymajda, Ramona Nagabczyńska, Dominik Skrzypkowski

 

kontakt: kuratorka projektu Magda Grudzińska (komuna// warszawa), 506 113 573, kontakt@komuna.warszawa.pl
program RE // MIX 2012

więcej informacji: komuna.warszawa.pl
9-10 czerwca – Ramona Nagabczyńska: RE//MIX Akumulacja© Trisha Brown
23-24 czerwca – Alex Baczynski-Jenkins: RE//MIX Balet Triadyczny czyli Jak budować do potęgi trzeciej? (Oskar Schlemmer)
8-9 września – Weronika Szczawińska: RE//MIX Lidia Zamkow
29 -30 września – Akademia Ruchu: RE//MIX John Cage „Przeludnienie i sztuka”
13-14 października – Wojtek Ziemilski: RE//MIX Laurie Anderson „Stany Zjednoczone”
20-21 października – Iza Szostak: RE//MIX Merce Cunningham
27-28 października – Mikołaj Mikołajczyk: RE//MIX Tomaszewski – Mikołajczyk… w poszukiwaniu własnego JA
17-18 listopada – Monika Strzępka & Paweł Demirski: RE//MIX Dario Fo
9 grudnia – Teatr Strefa Ciszy: Autobus RE//MIX (Akademia Ruchu)

Do tej pory odbyły się następujące remiksy:

2010
Wojtek Ziemilski: The Poor Theatre, Wooster Group
Łukasz Chotkowski: Tkacze, Frank Castorf
Marcin Liber: Mtm/ La Fura Dels Baus. Remix z pamięci
komuna// warszawa: Kartagina, Akademia Ruchu

2011
komuna// warszawa: Majakowski
Marcin Cecko i Krzysztof Garbaczewski: Miron Be.
Kaya Kołodziejczyk: KK o ATDK
Paweł Passini i neTTheatre: KUKŁA – Kantor//RE//MIX
Weronika Pelczyńska: Yvonne Yvonne
Zbigniew Szumski/Teatr Cinema: Pina Bausch

 

//

cykl odbywa się dzięki wsparciu finansowemu Urzędu m. st. Warszawy w ramach projektu „Teatr jako przestrzeń publiczna” oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

współpraca:

patronat:

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin. Kliknij, żeby przeczytać zasady polityki prywatności.
zgadzam się
x