Erik Bünger: Lecture on Schizofonia. Performance z cyklu „Maszyny do słuchania”

 

komuna//warszawa zaprasza na kolejne wydarzenie z cyklu „Maszyny do słuchania”:

Erik Bünger: performens „Wykład o schizofonii” na temat słuchania w dobie współczesnych sposobów reprodukcji muzyki

//

7 lipca (sobota), godz. 20.00

ul. Lubelska 30/32

bilety: 10 zł

[zobacz, jak dojechać]

//

„Wykład o schizofonii” zaliczyć można do współczesnego lecture performance, wykładu performatywnego. Jego tematem jest osobliwe zjawisko zwane schizofonią, które sprawia, iż psy szczekają do głośników, za którymi dzieci szukają ukrytych ludzi, a umysł nieoswojony domaga się zwrotu przechwyconych duszy. Jego przybliżeniu służy pokrętna droga odbywana przez Büngera od historii o źródłach mitu Drakuli przez wynalazek nagrywania dźwięku, niemiecki dubbing, niemożliwy duet Céline Dion i Franka Sinatry po zaskakującą opowieść o martwym głosie, dobywającym się z trzewi Baracka Obamy.

//

Szwedzki artysta, kompozytor, muzyk i pisarz Erik Bünger (ur. 1976) zajmuje się przede wszystkim re-kontekstualizacją wszelkiego rodzaju found-footage. Łączy teorię i sztukę konceptualną z niemal publicystycznym zacięciem i talentem do opowiadania. Jego prace opierają się na gruntownie przeprowadzonym procesie badawczym, dzięki któremu występy Büngera stają się skarbnicą przekonująco wyselekcjonowanych i zestawionych argumentów. Do jego najważniejszych dzieł należą „Wykład o schizofonii” oraz „Third Man”, które funkcjonują zarówno jako filmy, jak i performense.

więcej: http://www.erikbunger.com/

//

Maszyny do słuchania

W jaki sposób dźwięk mówi? W jaki sposób muzyka opowiada? Jak buduje dramaturgię wypowiedzi i jakiego rodzaju argumentów używa? I przede wszystkim: jak usłyszeć opowieści snute za pomocą dźwięku?

Maszyny do słuchania to wynalazki, które splatają w sobie rozwiązania artystyczne, technologiczne i społeczne uczące nas na nowo słuchać otaczającej rzeczywistości. Zwykle czyta się o nich w książkach historycznych. Ale czasem stają się one także inspiracją dla artystów. W ramach cyklu zaprezentowane zostaną kompozycje, w których to muzycy – a nie historycy – opowiadają historie na temat historii słuchania.

Artyści zaproszeni do udziału w projekcie, we współpracy z kuratorem, stworzą performensy muzyczne specjalnie na okazję swych występów w Warszawie. Będą to wybitni muzycy i teoretycy z Polski i Europy, którzy w swych działań zajmują się integracją sztuk i teorii, która nas interesuje.

//

Kurator: Michał Libera, socjolog, producent, kurator i krytyk muzyczny. Współpracownik Polskiego Radia (Program II), redaktor serii muzycznej w wydawnictwie słowo/obraz terytoria, współproducent serii płyt poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w wydawnictwie Bôłt Records, a także serii płyt konceptualno-popowych Populista. Współzałożyciel Fundacji 4.99, organizator koncertów, warsztatów i prób „Playback Play”, „plain.music”, „The Song Is You”. Publikował m.in. w „Glissando”, „Res Publice”, „Kulturze Współczesnej”. Regularny współpracownik Galerii Zachęta, CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Narodowego (Królikarnia). Kurator projektu Katarzyny Krakowiak „Każdy ma prawo do dźwięku”, który będzie reprezentował Polskę na tegorocznym 13. Biennale Architektury w Wenecji.

//

Cykl: historie świata w muzyce – edycja 2012

//

Komuna Otwock – komuna//warszawaw swoich działaniach teatralnych zawsze doceniała i wykorzystywała materię muzyczną. W spektaklach grana jest muzyka na żywo, specjalnie komponowana i odgrywająca wielką rolę dramaturgiczną. W najbliższych latach chcemy część naszej aktywności poświęcić wyłącznie pracy muzycznej. Cykl „Historie świata w muzyce” polega na produkcji i prezentacji specjalnych wydarzeń koncertowych, będących połączeniem performensu i koncertu muzyki współczesnej. W 2011 roku dwa z planowanych pięciu części cyklu stworzyła komuna//warszawa, pozostałe zaproszeni do współpracy artyści z niezależnego środowiska muzycznego: Wojciech Kucharczyk (m.in. lider zespołu Complainer), Tomasz Duda (m.in. Mitch & Mitch) i Anna Zaradny (m.in. Musica Genera). W 2012 roku odbędzie się kolejna część cyklu, 5 wydarzeń pod wspólnym tytułem „Maszyny do słuchania”, których kuratorem jest Michał Libera.

//

patronat medialny:

//

performensy odbędą się dzięki wsparciu finansowemu Urzędu m. st. Warszawy w ramach projektu „Teatr jako przestrzeń publiczna”:

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin. Kliknij, żeby przeczytać zasady polityki prywatności.
zgadzam się
x