Maszyny do słuchania. Maciej Śledziecki: The Cookbook

KOMUNA//WARSZAWA ZAPRASZA NA OSTATNIE WYDARZENIE Z CYKLU MASZYNY DO SŁUCHANIA:

Maciej ŚledzieckiThe Cookbook

14 grudnia (piątek), godz. 20.00

ul. Lubelska 30/32

bilety: 10 zł

[zobacz, jak dojechać]

//

Wykonawcy: 

Maciej Śledziecki – gitara, aranżacje

Ray Dickaty – saksofon

Jerzy Rogiewicz – perkusja

//

Przepisy kulinarne i partytury muzyczne – proste manuale do tworzenia narracji. Mamy w nich wszystko: co, gdzie i kiedy; składniki, proporcje, czas przygotowania, kolejność. Ta podstawowa analogia inspirowała rozmaitych kompozytorów i muzyków. Szalone pomysły Filippo Marinettiego na bukiety hemoroidowe czy zmrożony mocz, a także fascynacje białymi potrawami Erika Satie. Z drugiej strony – Karlheinz Stockhausen z jego Aus den Sieben Tagen: „Żyj w samotności przez cztery dni / bez jedzenia / w całkowitej ciszy, prawie bez ruchu / śpij tak krótko jak to tylko możliwe / myśl tak niewiele jak to tylko możliwe”. Być może zdaniem Stockhausena jedzenie jest zbyt przyziemne by mogło rządzić muzyką. Zbyt przyziemne, zbyt tłuste, wydziela zapachy, wymaga umycia i ubrudzenia – w różnej kolejności. Temat jedzenia opowiada historię muzyki ostatnich stu lat, ale także stanowi jej temat. Maciej Śledziecki przygotuje aranżacje wybranych utworów na trio kulinarne, w którym znajdą się także Ray Dickaty i Jerzy Rogiewicz.

Filippo Marinetti

//

Maciej Śledziecki studiował gitarę w Holandii oraz kompozycję u Siegfrieda Koepfa w Kolonii. Zajmuje się zarówno muzyką tradycyjną, jak i współczesną, pracuje nad metodami kompozytorskimi wywodzącymi się z doświadczeń muzyki komputerowej. Wśród jego prac znajdują się utwory filmowe, audycje radiowe oraz prace eksperymentalne. Tworzył na zamówienie takich instytucji jak WDR, ARTE, ON-Neue Musik Koln, był rezydentem amsterdamskiego STEIM. Na gitarze gra głównie w duecie PIRX oraz triu facet. Jest współzałożycielem agencji ZAM e.V., zajmującej się organizacją koncertów, festiwali muzycznych i wymian artystycznych. Mieszka w Kolonii i Berlinie.

Maciej Śledziecki

//

Maszyny do słuchania

W jaki sposób dźwięk mówi? W jaki sposób muzyka opowiada? Jak buduje dramaturgię wypowiedzi i jakiego rodzaju argumentów używa? I przede wszystkim: jak usłyszeć opowieści snute za pomocą dźwięku?
Maszyny do słuchania to wynalazki, które splatają w sobie rozwiązania artystyczne, technologiczne i społeczne uczące nas na nowo słuchać otaczającej rzeczywistości. Zwykle czyta się o nich w książkach historycznych. Ale czasem stają się one także inspiracją dla artystów. W ramach cyklu prezentowane są kompozycje, w których to muzycy – a nie historycy – opowiadają historie na temat historii słuchania.

Artyści zaproszeni do udziału w projekcie, we współpracy z kuratorem, tworzą performensy muzyczne specjalnie na okazję swych występów w Warszawie. Są to wybitni muzycy i teoretycy z Polski i Europy, którzy w swych działań zajmują się integracją sztuk i teorii, która nas interesuje.

//

Kurator:  Michał Libera, socjolog, producent, kurator i krytyk muzyczny. Współpracownik Polskiego Radia (Program II), redaktor serii muzycznej w wydawnictwie słowo/obraz terytoria, współproducent serii płyt poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w wydawnictwie Bôłt Records, a także serii płyt konceptualno-popowych Populista. Współzałożyciel Fundacji 4.99, organizator koncertów, warsztatów i prób „Playback Play”, „plain.music”, „The Song Is You”. Publikował m.in. w „Glissando”, „Res Publice”, „Kulturze Współczesnej”. Regularny współpracownik Galerii Zachęta, CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum Narodowego (Królikarnia). Kurator projektu Katarzyny Krakowiak „Każdy ma prawo do dźwięku”, za który otrzymali specjalne wyróżnienie na tegorocznym 13. Biennale Architektury w Wenecji.

//

Cykl: historie świata w muzyce – edycja 2012

Komuna Otwock – komuna// warszawa w swoich działaniach teatralnych zawsze doceniała i wykorzystywała materię muzyczną. W spektaklach grana jest muzyka na żywo, specjalnie komponowana i odgrywająca wielką rolę dramaturgiczną. W najbliższych latach chcemy część naszej aktywności poświęcić wyłącznie pracy muzycznej. Cykl „Historie świata w muzyce” polega na produkcji i prezentacji specjalnych wydarzeń koncertowych, będących połączeniem performensu i koncertu muzyki współczesnej. W 2011 roku dwa z planowanych pięciu części cyklu stworzyła komuna// warszawa, pozostałe zaproszeni do współpracy artyści z niezależnego środowiska muzycznego: Wojciech Kucharczyk (m.in. lider zespołu Complainer), Tomasz Duda (m.in. Mitch & Mitch) i Anna Zaradny (m.in. Musica Genera). W 2012 roku odbywa się kolejna część cyklu, 5 wydarzeń pod wspólnym tytułem „Maszyny do słuchania”, których kuratorem jest Michał Libera.

//

Projekt dofinansowany przez UM Warszawa w ramach projektu „Teatr jako przestrzeń publiczna”.

 

patronat:

 

 

 

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin. Kliknij, żeby przeczytać zasady polityki prywatności.
zgadzam się
x