OPERA//REMIX: Joanna Halszka Sokołowska //John B. Wolgamot

komuna-halszka

 

KOMUNA// WARSZAWA zaprasza 13 lipca (sobota, godz. 19.00) na premierowe wykonanie opery Joanny Halszki Sokołowskiej na podstawie poematu Johna B. Wolgamota w ramach cyklu Opera// Remix w KOMUNIE// WARSZAWA.

JOHN BARTON WOLGAMOT – tajemniczy, legendarny, genialny, kultowy i równocześnie nieznany, zapomniany, grafomański, ciągle ocierający się o rażącą szarlatanerię poeta. W przypadku Wolgamota te określenia się nie wykluczają. Szczególny rezonans wzbudziła jego nigdy w pełni nieopublikowana trylogia. Tylko jedna z ich części, poemat „In Sarah, Mencken, Christ and Beethoven There Were Men and Women”, ujrzała światło dzienne w roku 1944. Zawiera on sto dwadzieścia osiem zwrotek, z których każda zajmuje jedną ze stu dwudziestu ośmiu kalek w taki sposób, że poemat czyta się, nie przewracając kolejnych kartek, ale raczej zanurzając się w nieczytelnej całości. Kolejne części trylogii miały się różnić wyłącznie stroną tytułową.

Ponad tysiąc osób. Każda z nich jest bohaterem poematu Wolgamota. Każda z nich na takich samych prawach. Nikt nie jest tutaj postacią drugoplanową. Wszyscy zgrupowani są w swego rodzaju korpusy – sto dwadzieścia osiem zwrotek, z których każda jest wariantem tego samego zdania. Jedyne, co się zmienia, to nazwiska osób. Co łączy tych ludzi? Jakiego rodzaju całość tworzą? Co wydarzyło się pomiędzy Sarą Powell Hardt i Claudem Henrim de Saint-Simon? Luigim Pirandello i Jane Austen? I jak dostrzec te wątki w historii całego tłumu? Na przestrzeni ostatnich czterech dekad próbowali tego dokonać tak różni muzycy jak członkowie legendarnego zespołu postrockowego Tortoise, kompozytor i wiolonczelista Alex Waterman i przede wszystkim Robert Ashley. Ten ostatni przeczytał „masowy poemat” Wolgamota w całości bez jednego oddechu (niemożliwe), artykułując tym samym własną teorię opery jako układu postaci, które „mają ze sobą coś wspólnego”.

W KOMUNIE// WARSZAWA postacie zgrupowane zostaną na dwustu pięciu kartkach formatu A4. Będą one doświadczały zstąpienia Boga na ziemię. Dużo wskazuje na to, że tak o sobie i swoim miejscu w poemacie myślał sam Wolgamot. Sugerują to także jego bohaterowie – jeśli tylko odpowiednio ich względem siebie ustawić. Gertrudę Stein z jej przekonaniem, iż wszystko można znaleźć w samych imionach. Ludwiga van Beethovena, który właśnie kończy pracę nad „jednym ze swych najlepszych dzieł”. Jezusa Chrystusa, który po raz trzeci okrąża kulę ziemską. Rainera Marię Rilkego, który pisząc „Notatki o melodii rzeczy”, naucza, jak należy się zachowywać w sytuacjach tego kalibru. Joanna Halszka Sokołowska precyzuje ich sugestie, odwołując się do metod numerologicznych, statystyk naukowych, kabalistycznej interpretacji drzewa życia. I opiera na nich swą operę na cztery głosy prowadzące, chór, instrumentalistę oraz jedną osobę, która na razie nie ma swojej funkcji w całości.

//JOANNA HALSZKA SOKOŁOWSKA – zajmuje się śpiewem, tworzeniem muzyki, teatru, eksperymentalnych form artystycznych, słowem i filozofią. Pracowała jako wykonawca, aktorka, tancerka, choreograf, reżyser i kompozytor. Jako kompozytorka zajmuje się głównie muzyką chóralną, zawsze opartą na bliskiej współpracy ze śpiewakami. Jako wokalistka jest członkinią postrockowego zespołu Przepraszam, a także liderką zespołu Der Father, w którym występuje z Danielem Pigońskim i Jerzym Rogiewiczem. W dziedzinie teatru wraz z Joanną Piwowar wystawiła spektakl „Wykwalifikowane” na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej (nurt OFF) we Wroclawiu, z Candelarią Saenz Valiente „Asian Candies in Dick Flavor SOS show”. Jest twórczynią muzyki do spektakli teatralnych (w reżyserii Łukasza Chotkowskiego: „Matki/Błagalnice. Koncert śmierci”; „Hekabe”, do których pisała muzykę z Piotrem Bukowskim); filmu („Dziewczyna z szafy”, reż. Bodo Kox – z Filipem Zawadą).

Kolejne premiery w ramach cyklu operowego OPERA// REMIX: to remix grupy Woody Alien na podstawie sztuki radiowej Georges’a Pereca O sztuce oraz sposobach usidlenia kierownika działu w celu upomnienia się o podwyżkę oraz remix Dominika Karskiego oparty na tekście literackim Italo Calvino Szybkość.

13 lipca 2013 (sobota), g. 19:00

http://komuna.warszawa.pl
dojazd z Centrum tramwajami linii 7, 8, 22 i autobusem 517
(przystanek al. Zieleniecka)
lub kolejką SKM (stacja Warszawa Wschodnia).

Projekt dofinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
szyld_herb_syr_polministerstwo_k

 

 

 

imit

 

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin. Kliknij, żeby przeczytać zasady polityki prywatności.
zgadzam się
x