Mikro Teatr w Komunie// Warszawa. Start 16, 17 kwietnia: Smolar, Łysak, K//W

„Mikro Teatr” to ćwiczenia z samoograniczenia – zapowiada kurator przedsięwzięcia, Tomasz Plata. Na zaproszenie Komuny// Warszawa kilkunastu uznanych twórców polskiego teatru przygotuje przedstawienia, które podporządkują się paru precyzyjnie określonym warunkom. Spektakl „Mikro Teatru” nie może trwać dłużej niż 16 minut, zespół realizatorów może składać się z zaledwie czterech osób, do dyspozycji artystów są dwa mikrofony, kilka reflektorów, jeden rzutnik wideo, jeden niewielki rekwizyt. – Zaproponowana formuła jest bardzo inspirująca. Ograniczenie czasu, użycia środków inscenizacyjnych zachęca do poszukiwań, eksperymentu, stworzenia zdarzenia teatralnego – zauważa Paweł Łysak, reżyser i uczestnik projektu. Nie ma ograniczeń dotyczących tematyki. Jeden wieczór „Mikro Teatru” to trzy różne spektakle. Do końca roku Komuna// Warszawa zamierza przygotować cztery premierowe wieczory. W sumie: 12 mikro przedstawień. – O czym mówić w 16 minut? Jak mówić? Czy to w ogóle będzie jeszcze teatr? Czy tego pana, który wychodzi na scenę, można jeszcze nazwać aktorem? Pracując nad tym spektaklem, tracimy orientację. Wszystko można i nic nie można. Chyba dołożymy sobie kolejne ograniczenia, może to pomoże – zastanawia się reżyserka i  jedna z uczestniczek projektu, Anna Smolar.

„Mikro Teatr” to zarazem próba refleksji nad sposobami produkcji teatru. Czy teatr zawsze musi być wielką produkcyjną machiną? Jak dalece można ograniczyć produkcyjne zaplecze teatru, a zarazem zachować jego jakość? Czy teatr skromniejszy nie byłby zarazem teatrem bardziej demokratycznym, bardziej dostępnym? – W Polsce mamy mocną tradycję „teatru ubogiego”, który próbował testować formy najprostsze i najczystsze. Dla „Mikro Teatru” ważniejsze są jednak inne konteksty i inspiracje – wyjaśnia Tomasz Plata. Po pierwsze, TED – popularny na całym świecie cykl konferencji złożonych z krótkich, kilkunastominutowych wystąpień. Po drugie, manifest „Dogma”, ogłoszony przez Larsa von Triera i Thomasa Vinterberga w 1995 roku jako zestaw 10 przykazań-instrukcji dla twórców kina artystycznego. Po trzecie, eksperymentalna praktyka literacka francuskiej grupy OuLiPo, narzucającej sobie ograniczenia formalne jako metodę pracy.

„Mikro Teatr” to również przypomnienie o wciąż nie dość dobrze dostrzeżonej i zrozumianej w Polsce tradycji działań performatywnych, w ramach których konwencja teatralna została wzbogacona o wpływy z kręgu sztuk wizualnych, szczególnie sztuki konceptualnej. Gdyby szukać prekursorów „Mikro Teatru”, trzeba by wskazać Tima Etchellsa, Tino Sehgala, Jerome’a Bela. – Przygotowanie tego typu przedstawienia jest wyzwaniem większym niż wskazuje na to nazwa projektu. Jest za długo, żeby wystarczył jeden pomysł, za krótko na klasyczną narrację. Trzeba wymyślić nową formułę – komentuje Grzegorz Laszuk z Komuny// Warszawa.

 

16 – 17 kwietnia, g. 19:00: Paweł Łysak, Anna Smolar, Komuna// Warszawa
2 – 3 lipca, g. 19:00:
Michał Borczuch, Justyna Sobczyk, Weronika Szczawińska
8 – 9 października, g. 19:00: Romuald Krężel, Iga Gańczarczyk, Marcin Liber
12 – 13 listopada, g. 19:00: Grzegorz Jarzyna, Wojtek Ziemilski, Anna Karasińska

 

Bilety w cenie 15/25 zł można kupić na pół godziny przed spektaklem w siedzibie teatru – Komuna// Warszawa, ul. Lubelska 30/32.

Cykl współfinansowany jest przez Urząd m.st. Warszawy.

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin. Kliknij, żeby przeczytać zasady polityki prywatności.
zgadzam się
x