
Festiwal C/U 2020: Collected Screams / Krzyki zebrane, Sarah Vanhee
Collected Screams / Krzyki zebrane
UWAGA, UWAGA!
Z powodów niezależnych od organizatora spektakl “CollectedScreams” Sarah Vanhee zostaje przełożony z 2 października na 10 października. Bilety zakupione na 2.10 zachowują swoją ważność. Osoby, które nie będą mogły wziąć udziału w spektaklu 10.10, mogą otrzymać zwrot pieniędzy w miejscach zakupienia biletów.
wykład performatywny w języku angielskim, premiera polska
+ spotkanie z artystką/ aftertalk
koncepcja, wykonanie, tekst: Sarah Vanhee (Belgia)
produkcja: Manyone
podziękowania dla: Britt Hatzius, Xiri Tara Noir, Flore Herman, Isabel de Navéran
premiera: styczeń 2019, Museo Reina Sofia, Madryt
Artystka zajmująca się tym, co wypierane w kulturze, prezentuje wykład performatywny poświęcony krzykowi. Ta kolekcja krzyków i krzyczących pochodzi z różnych światów – od nauki po sztukę, i z różnych emocji – od bólu po ulgę. Vanhee krzyczy do nas: „Zasługujecie na krzyk!”.
W „Krzykach zebranych” Sarah Vanhee zestawia różne – wykrzyczane wprost, ale i zduszone, niewyartykułowane – krzyki dochodzące z różnych obszarów życia. Przechodząc od społecznie akceptowanych, wpisanych w kulturowe konteksty zbiorowych krzyków do ciemniejszych, bardziej intymnych – niekontrolowanych „przecieków” albo krzyków bez końca.
Vanhee zastanawia się, dlaczego nie krzyczeliśmy, skoro moglibyśmy krzyczeć i – wbrew patriarchalnej narracji – stara się odzyskać krzyk jako narzędzie, broń, metodę szybkiego uzdrowienia. Jako sposób na relaks lub środek do wyrażenia bólu, podniecenia, strachu, gniewu, radości i wszystkiego, czego nie da się do końca powiedzieć.
Jak mówi: Zasługujemy na krzyk. Nasz głos jest tak niepowtarzalny jak odcisk palca. Kiedy krzyczymy, katapultujemy się na „drugą stronę” samych siebie, odsłaniając osobisty wymiar między ciałem a umysłem, być może najbliższy duszy. Wystarczy otworzyć usta i wydobywać dźwięki z otworu pośrodku w twarzy.
W swojej twórczości Vanhee zajmuje się tym, co w życiu zbiorowości i jednostek ukryte i niewypowiedziane. – Od lat pracuję nad krzykiem – wyjaśnia kulisy powstania „Collected Screams”. – Krzyk jest aktem natychmiastowym, odruchowym, ujawniającym zarówno największą moc, jak i najgłębszą bezbronność. Nie ma prawie dzieł – akademickich, artystycznych, jakichkolwiek – które koncentrowałyby się na krzyku jako zjawisku. Pomyślałam, że byłoby interesujące połączyć różne rodzaje krzyków, stworzyć antologię wypowiedzianych i niewypowiedzianych krzyków, zastanawiając się, w jaki sposób historia, polityka, tożsamość i złożona dynamika władzy wpływają na naszą zdolność do krzyczenia. W „Collected Screams” dzielę się przykładami krzyków i krzyczących z teorii, nauki, literatury, historii, sztuk pięknych, filozofii, muzyki, mitologii, psychoanalizy, sportu, filmu.
Krzyk może być według niej doskonałą, pobudzającą i oczyszczającą praktyką cielesną. Vanhee prowadzi czasem warsztaty krzyku, które tak opisuje: – Istnieją przecież techniki krzyku, to nie jest takie trudne, jeśli tylko dostaniesz odpowiednie narzędzia. To zabawne i wyzwalające. Przyjaciółka powiedziała mi kiedyś, że krzycząc, czuje się powiązana z energiami przodków – i ja to rozumiem. Bo jeśli krzyczę, raczej przepuszczam to coś przez siebie niż wyrażam.
Sarah Vanhee (ur. 1980) – performerka, autorka tekstów. Jej interdyscyplinarne prace mieszczą się między oddolnymi działaniami a sztuką instytucjonalną. Prezentowała się w otwartych przestrzeniach, więzieniach, prywatnych salonach, teatrach, korporacyjnych salach konferencyjnych. Najnowsze jej prace to: undercurrents (interwencja), collected screams (wykład performatywny), Making of Justice (film), The C-Project (praca w przestrzeni publicznej). Była gościem m.in. Wiener Festwochen (Wiedeń), Museo Reina Sofia (Madryt), Jihlavava IDFF, iDans (Stambuł). Założycielka kolektywu Manyone, doktorantka Antwerp School of Arts – prowadzi projekt badawczy „Zasoby wiedzy – przestrzeń publiczna jako forum wymiany wypartej lub niedoświetlonej wiedzy”.
Trwa 19. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Tańca i Performansu pod hasłem „Przestrzeń jak powietrze”. Od 6 czerwca odbywa się na e-SCENIE C/U 2020, ale przygotowania do spotkania z publicznością w realu idą pełną parą. Festiwal na warszawskich SCENACH C/U 2020 potrwa do 10 października.
W tym roku C/U stawia na premiery i na polskich artystów. Niebawem cztery premiery: Iwony Olszowskiej, Ilony Trybuły, Pawła Sakowicza i Marty Ziółek. Swoje polskie premiery będą miały dwa spektakle z zagranicy: Jerome’a Bela i Sarah Vanhee.
e-Scena
Prosto z wnętrza | PORTRET i PROCES – reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób https://www.facebook.com/watch/cialoumysl/3313236115375795/
Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA – eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy https://www.facebook.com/watch/cialoumysl/362067274783371/
• 21 lekcji tańca na XXI wiek – seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak
https://www.facebook.com/watch/cialoumysl/273939673847960/
19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna – Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez M.St. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator – STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Media Patron – TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik Teatr, Magazyn Didaskalia, Taniec, In Your Pocket, E-teatr, Teatrologia.info, Teatralny.pl. Wsparcie medialne taniecPOLSKA.pl.
