Chrońmy szkoły, zieleń i boisko przy Emilii Plater 29/31. Podpisz petycję!

O co chodzi z petycją? Warszawa przygotowuje plan ogólny – dokument, który wyznaczy kierunek rozwoju miasta na najbliższe dekady. W jego projekcie pojawiły się zapisy umożliwiające zabudowę wysokościową (do 125 metrów) na działkach przy Emilii Plater 29/31, gdzie dziś stoją dawne szkoły, boisko i zadrzewiony teren użytkowany przez mieszkańców. Taki zapis oznaczałby rozbiórkę istniejących budynków, likwidację zieleni i przekształcenie otwartego, społecznego miejsca w kolejną enklawę biurowo-apartamentową. Tymczasem to właśnie tu – w środku miasta – dziś funkcjonuje żywy fragment miejskiej wspólnoty, wpisany w rytm codzienności Warszawy.

PODPISZ PETYCJĘ!

Dlaczego to miejsce jest potrzebne miastu?

1. Przeciwdziała gentryfikacji i wyludnianiu się Śródmieścia

Jak zauważa socjolog Michał Lewicki w badaniach realizowanych z zespołem Komuny Warszawa, Śródmieście traci codzienne funkcje – znikają miejsca spotkań, szkoły, boiska i przestrzenie niekomercyjne.
Teren przy E. Plater 29/31 działa odwrotnie: łączy mieszkańców, artystów, dzieci i seniorów, stając się przeciwwagą dla procesów gentryfikacyjnych i „wyludnienia centrum”.
To przestrzeń otwarta, dostępna i prawdziwie wspólna.

Zielony teren przy Emilii Plater 31 jest popularnym miejscem spotkań mieszkańców

2. Zachowuje skalę i charakter Śródmieścia

Budynki dawnych szkół z lat 60. są przykładem niskiej, ludzkiej zabudowy harmonijnie wkomponowanej w zieleń.
Ich zniszczenie i zastąpienie wieżowcami byłoby sprzeczne z ideą „Nowego Centrum Warszawy”, które – według deklaracji miasta – ma stawiać na pieszych, zieleń i ograniczanie ruchu samochodowego.
Wysoka zabudowa to nie tylko cień i hałas, lecz także nowe parkingi podziemne i wzmożony ruch w samym sercu stolicy.

3. To obiekty o wartości zabytkowej

Oba budynki znajdują się w Gminnej Ewidencji Zabytków, a wniosek o wpis do rejestru zabytków jest w toku.
Branżowa Komisja Dialogu Społecznego ds. Dziedzictwa Kulturowego uznała je za wybitne przykłady architektury edukacyjnej i część dziedzictwa modernizmu, które powinno zostać zachowane.
Nie chodzi tu o sentyment, lecz o realną wartość architektoniczną i historyczną.

4. Pamięć miejsca i duch miasta

Szkoły powstały na terenie dawnego Ogrodu Pomologicznego – jednego z ważnych punktów przedwojennej Warszawy.
Dla tysięcy absolwentów, uczniów i nauczycieli to przestrzeń pełna wspomnień, a dla miasta – część jego pamięci.
Zachowanie tego miejsca to ochrona tożsamości Warszawy, a nie „zatrzymanie rozwoju”.

5. Zieleń i rekreacja dla wszystkich

Boisko przy E. Plater jest bezpłatne i otwarte. Codziennie korzystają z niego dzieci, młodzież i dorośli.
Teren wokół – z drzewami i rabatą sąsiedzką – służy spacerom, odpoczynkowi i rekreacji.
To przykład mikro-ogrodu społecznego, którego nie da się przenieść w inne miejsce.

Boisko odnowione dzięki funduszom z budżetu obywatelskiego codziennie przyciąga tłumy mieszkańców

6. Argument klimatyczny

Wiekowe drzewa i trawniki produkują tlen, zatrzymują wodę i chłodzą centrum miasta.

Burzenie i stawianie nowych budynków to jedne z największych źródeł emisji CO₂ – każda rozbiórka oznacza ogromny ślad węglowy.

Zachowanie i modernizacja istniejących budynków jest więc działaniem proklimatycznym.

Zabytkowy budynek dawnej szkoły przy Emilii Plater 31 otoczony jest kilkudziesięcioletnimi drzewami

7. Wartość społeczno-kulturalna

W jednym z budynków działa Komuna Warszawa – społeczna instytucja kultury, współtworząca miejski krajobraz artystyczny i prowadząca setki wydarzeń rocznie.
Teren ten został przez mieszkańców wyróżniony Nagrodą Architektoniczną Prezydenta m.st. Warszawy (Nagroda Mieszkańców 2024).
To dowód, że miasto już dziś czerpie z tego miejsca – nie tylko w sensie symbolicznym, ale realnym, społecznym i kulturowym.

Czerwony neon z tekstem All the things that could happen next. Wokół niego drzewa i wysokie trawy oświetlone przez neon.
Neon zaprojektowany przez znanego artystę Tima Etchellsa szybko stał się rozpoznawalną atrakcją turystyczną

O co apelują mieszkańcy?

Treść petycji jest jednoznaczna:
„Domagamy się ochrony terenów zielonych, boiska i budynków dawnych szkół przy Emilii Plater 29/31, w których działa społeczna instytucja kultury – Teatr Komuna Warszawa. Sprzeciwiamy się planom ich zburzenia i zastąpienia wieżowcami.”
To apel o rozsądek planistyczny, ale też o wizję miasta, w którym rozwój nie oznacza kasowania tego, co działa.
Zachowanie zespołu szkół i jego otoczenia to realna polityka klimatyczna, społeczna i miejska – a nie nostalgia.

Co dalej?

Projekt planu ogólnego trafi w listopadzie do konsultacji społecznych.
To moment, w którym każdy może zgłosić uwagi i poprzeć postulat zmiany zapisów dotyczących terenu przy E. Plater 29/31.

Podpisz petycję!

Podpisz petycję i pomóż zachować to miejsce dla mieszkańców, nie dla biurowców.

⇒ PODPISZ PETYCJĘ!

Projekt rewitalizacji budynku powstał w pracowni architektonicznej Macieja Siudy

Przejdź do:

Scroll to Top