Szukaj
Close this search box.

Lokalizacja

SPEKTAKL

Co się stało z nogą Sarah Bernhardt, reż. Justyna Wielgus

Data

27 06 2024

Godzina

19:00

Cena

cena promocyjna 15 zł

Czy wiecie, że kiedy Sarah Bernhardt była u szczyty sławy, kazała obciąć sobie nogę? Przez dziesięć lat grała z pogruchotanym kolanem, faszerowana środkami uśmierzającymi ból. Żaden lekarz nie chciał wykonać amputacji – jako dobro narodowe Francji nie mogła stracić nogi. A już na pewno nie w czasie pierwszej wojny światowej, to byłby zły omen. Postawiła sprawę jasno: albo utną jej tę cholerną nogę, albo się zabije.
I co się okazało? Że bez nogi też jest wzorem dla żołnierzy na froncie. Skoro ona wytrzymała amputację, każdy z nich też dałby radę.

Fascynująca historia legendarnej aktorki jest dla twórczyń spektaklu – Justyny Wielgus i Justyny Lipko-Koniecznej – pretekstem do podjęcia tematu dostępności zawodów teatralnych dla osób z niepełnosprawnościami. 
Dlaczego nie są dopuszczane do edukacji teatralnej? Skąd pomysł, że Dawid Ogrodnik zagra osobę na wózku inwalidzkim lepiej niż aktor z niepełnosprawnością ruchową?

Na scenie piątka aktorów opowiada swoje historie – Anna Dzieduszycka, Maciej Kasprzak, Anna Kozłowska, Joanna Pawlik, Monika Świtaj. Każda ma związek z doświadczeniem trwałej lub okresowej niepełnosprawności i wykluczeniem z zawodu aktora.

Wiktoria Wojas w recenzji dla „Didaskaliów” pisze:
osobiste opowieści są punktem wyjścia do namysłu nad kwestią niepełnosprawności w teatrze, kultem hipersprawności i wymaganiami stawianymi kandydatom do szkół teatralnych. Zespół aktorski ironicznie odgrywa i komentuje przesłuchania czy egzaminy: prezentuje układy akrobatyczne, ćwiczenia z chodzenia, a następnie zestawia je z przypadkiem Sarah Bernhardt. Ten zabieg rodzi pytania o to, kto ma przywilej, by grać z niepełnosprawnością. Twórcy podkreślają w ten sposób wykluczenie artystów o alternatywnej motoryce w szkołach i w teatrach.

fot. Patrycja Mic

Podążając za utraconą nogą Sarah Bernhardt, nogą, która staje się tu protagonistką i przewodniczką, opowiemy o trudnej miłosnej relacji między aktorem, aktorką i sceną. Drodzy widzowie zapraszamy tym samym na pierwszy performans opowiadany z perspektywy nóg i mamy nadzieję, że nie przejdziecie obok niego obojętnie.
Justyna Lipko-Konieczna i Justyna Wielgus

Reżyseria: Justyna Wielgus
Scenariusz i dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna
Obsada:
Noga Sarah Bernhardt
Nogi Anny Dzieduszyckiej
Nogi Macieja Kasprzaka
Nogi Anny Kozłowskiej
Noga Joanny Pawlik
Nogi Moniki Świtaj
Scenografia i kostiumy: Wisła Nicieja
Wideo: Wojciech Kaniewski
Reżyseria światła: Monika Sidor
Opracowanie muzyczne: Zoi Mikhailova

Spektakl dofinansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu HUB Kultury KW.


Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin.