Przedstawienie zrealizowane w ramach pilotażowego programu Polskiej Sieci Sztuk Performatywnych. To inicjatywa gdańskiego Instytutu Kultury Miejskiej, stołecznego Teatru Komuna Warszawa i poznańskiego Centrum Kultury Zamek. Pokazy: 28 sierpnia – Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 3 października – Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku.
GODS OF LOVE to studium miłosnego uniesienia, pochwała zmysłowej miłości. Poetycka love story.
Dwoje performerów – Maria Magdalena Kozłowska i Oskar Malinowski – oraz dramaturżka Magda Kupryjanowicz wywołują na scenie stan, który towarzyszy pożądaniu, namiętności, rozkoszy. Badają intensywność tego przeżycia, emocjonalną gorączkę. Przekładają ją na gesty, spojrzenia, śpiew, choreografię. Z mikroczynności podpatrzonych w codziennym życiu układają współczesne rytuały miłosne. Przywołują mit Erosa i Psyche, a także inne reprezentacje miłosnych bóstw z mitologii i praktyk religijnych.
Jednocześnie na akt miłosny patrzą poprzez diagnozy współczesnej humanistyki, między innymi bell hooks, Catherine Malabou, Terrence Real, dotyczące współczesnych relacji, kultu indywidualizmu i emocjonalnej samowystarczalności.
koncepcja, performans: Maria Magdalena Kozłowska, Magda Kupryjanowicz, Oskar Malinowski
muzyka: Maria Magdalena Kozłowska
tekst: Magda Kupryjanowicz
choreografia: Oskar Malinowski
kostiumy: Jan Tomza-Osiecki
światła: Elżbieta Szurpicka
fot. Maciej Zakrzewski
GODS OF LOVE
fragment
Właśnie wróciłam ze sklepu papierniczego, gdzie kupiłam papier, na którym napiszę odręczny list. Pierwszy odręczny list od bardzo dawna. Wybrałam kremowy, teksturowany papier z delikatnym, wytłaczanym wzorem. Mam nadzieję, że Ci się spodoba.
Ty! Ty! Ty!
Twoja twarz wyłaniająca się z mroku.
Przedwieczna, święta.
Ociężała, bolesna.
Piszę do Ciebie, coś nie pozwala mi przestać.
Przychodzisz za wcześnie, za późno, zawsze nie w porę, by wszystko pochłonąć, przerosnąć.
Twój dar gorąca, dar czerwieni.
Twoje dłonie na mnie, Twoje oczy we mnie.
Ciało się kurczy, ciało się rozrasta.
Ogniste, rozgrzane.
Drżenie.
Idę ulicą i myślę o Tobie.
Ludzie zdają się to dostrzegać.
Czują, że idę ze świętą misją, ze świętym posłannictwem.
Zbliżają się, by mnie dotknąć.
Krzyczę: „tak!”. Jedno wielkie „tak!”.
Listy kochanków wykrzykiwane z dachów.
Nadawanie ulicom sekretnych imion.
Bogowie miłości zapraszają na seans.
Eros jest wśród nas.
Magda Kupryjanowicz jest dramaturżką i scenariopisarką. Ukończyła etnologię oraz wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także dramaturgię w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Aktualnie robi doktorat ze scenariopisarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.
W swoich ostatnich produkcjach chętnie podejmowała zagadnienia związane z ekokrytyką i posthumanizmem. W „Arce i ego” w reż. Lucy Sosnowskiej (Teatr Dramatyczny w Warszawie) przyglądała się szerokiemu spektrum relacji człowieka ze zwierzętami spoza gatunku ludzkiego. Zaś w spektaklu ruchowym „The Mind is a Still Smoke in an Endless Space” w reż. Tobiasza Berga (w ramach festiwalu EastAfrican Nights ofTolerance w stolicy Rwandy – Kigali) badała kulturowo uwarunkowane różnice w definiowaniu natury. Z kolei sceniczny deepfake „Foki” w reż. Marii Magdaleny Kozłowskiej (Teatr Współczesny w Szczecinie) traktował o lęku człowieka przed zwierzętami, które wymykają się spod jego kontroli.
Oprócz pracy w teatrze w ostatnich latach coraz częściej sięgała w swojej twórczości po medium filmowe. Jest współautorką scenariusza eseju filmowego „Non-Duality” w reż. Tomasza Węgorzewskiego (koprodukcja vnLab PWSFTviT oraz WFO w Łodzi), a także filmu dokumentalnego „Obsada” w reż. Wendelien van Oldenborogh (produkcja Muzeum Sztuki w Łodzi). Obecnie rozwija scenariusze trzech pełnometrażowych filmów fabularnych.
Jako dramaturżka współpracowała m.in. z Christiane Huber: „Scratching Trees” (Lothringer Halle 13, Monachium),Tomaszem Węgorzewskim: „Mojżesz” (Teatr Polski w Podziemiu), „Psychoza” (Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach | Nowy Teatr w Warszawie), „Wampir. Trauerspiel” (Teatr Polski w Bydgoszczy), „Listopad. Romans histeryczny” (Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie), Eweliną Marciniak: „Sommernachtstraum” (Theater Freiburg), „Księgi Jakubowe” (Teatr Powszechny w Warszawie), „Portret Damy” (Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Katarzyną Szyngiera: „Sferia” (Teatr Polski w Bielsku-Białej).
Napisany wspólnie z Michałem Kurkowskim dramat „Życie intymne Jarosława” został opublikowany w miesięczniku „Dialog” oraz zainscenizowany przez Kubę Kowalskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.
Maria Magdalena Kozłowska jest śpiewaczką, autorką muzyki i tekstów, aktorką, performerką, reżyserką. Od kilku lat mieszka w Amsterdamie, gdzie skończyła DAS Theatre. Jest związana z Domem Produkcyjnym Frascati. Jej prace pokazywane były m.in przez Holland Festival, Belluard Bollwerk Festival, Santarcangelo Festival, MSN i KW. Interesuje ją eksperymentalna praca z głosem, zarówno na scenie, jak w i plenerze czy w przestrzeni publicznej. Realizuje projekty operowe z muzykami klasycznymi i z artystami z pogranicza sztuk performatywnych. Ostatnio m.in. „Teach Me Not!” z choreografem Wojciechem Grudzińskim w ICK Danse Amsterdam oraz „Polish Project” na O. Festiwalu w Rotterdamie. W jej performansach i pracach wideo powraca figura śpiewającej kobiety. Z Marią Tobołą współtworzyła duet Małpeczki, w którym realizowały cykl filmów wideo z ironicznym komentarzem do absurdów rzeczywistości. Współpracowała m.in. z Martą Ziółek w przedstawieniu „Zrób siebie” w Teatrze Komuna Warszawa. W 2022 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie wyreżyserowała spektakl „Foki”, do którego tekst napisała Magda Kupryjanowicz.
Oskar Malinowski jest aktorem, tancerzem, performerem, choreografem. Absolwentem krakowskiej PWST na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Współpracuje z najważniejszymi scenami teatralnymi w Polsce. Ze spektaklem “Cezary idzie na wojnę” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego występował na festiwalach w Nowym Jorku, Monachium, Santiago de Chile, Edynburgu, Brukseli i Salzburgu. Przedstawienie otrzymało nagrodę dla zespołu na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie i jest zaliczane do najważniejszych wydarzeń teatralnych ostatnich lat. Zrealizował autorskie spektakle: “coś/ktoś” oraz „Para nr 1”. Oba te projekty wyróżnia autokreacja i komizm. Współpracował m.in z Martą Ziółek (`”Panie władzo to są tylko tańce”, Teatr Studio w Warszawie), Agnieszką Jakimiak (“Mój pierwszy rave”, Teatr Nowy w Łodzi), Eweliną Marciniak (“Historia przemocy”, Teatr Fredry w Gnieźnie), Zdenką Pszczołowską (“Upiory”, Teatr Wybrzeże w Gdańsku), Darią Kubisiak (“niemęski”, Stary Teatr w Krakowie), Wojciechem Grudzińskim (“Rodos”, Teatr Komuna Warszawa), Anią Nowak (“Języki przyszłości/Future Tongues”, Nowy Teatr w Warszawie).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Wydarzenie dofinansowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.