Szukaj
Close this search box.

Lokalizacja

SPOTKANIE

SOSZ FEST: Spotkanie wokół dramatów P. Soszyńskiego

Data

27 10 2023

Godzina

19:00

„Znudziło mi się to odkrywanie” – rozmowa o Pawle Soszyńskim, wyobraźni i teatrze

Zderzenia melancholii i queerowej wyobraźni, poczucia humoru i karkołomnych intelektualnych ciągów, brutalnej groteski i gorzkich samorozliczeń – wszystko to znajdziemy w tekstach dramatycznych Pawła Soszyńskiego – krytyka teatralnego, pisarza i dramaturga zebranych w tomie „Teo. Dramaty”.

O tekstach Soszyńskiego porozmawiają Weronika Murek, Błażej Warkocki i Witold Mrozek.

A potem zapraszamy na toast za pamięć, wspomnienia i refleksje.

Niestety z przyczyn niezależnych od nas Joanna Ostrowska nie weźmie udziału w spotkaniu.

Weronika Murek – pisarka, dramaturżka, felietonistka „Dwutygodnika”. Ostatnio wydała „Dziewczynki. Kilka esejów o stawaniu się”.

Błażej Warkocki – literaturoznawca, doktor habilitowany i wykładowca Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Krytyk literacki, współtwórca książki „Dezorientacje. Antologia polskiej literatury queer”, wydanej przez Krytykę Polityczną.

Joanna Ostrowska – doktora historii, dramaturżka, laureatka Nike Czytelników 2022 za książkę „Oni. Homoseksualiści w czasie II wojny światowej”. Współredaktorka tomu „Teo. Dramaty” Pawła Soszyńskiego.

Witold Mrozek – teatrolog, dziennikarz, eseista. Stały współpracownik „Gazety Wyborczej”. Współredaktor tomu „Teo. Dramaty” Pawła Soszyńskiego.

Wydawcą tomu „Teo. Dramaty” jest Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Paweł Soszyński – krytyk, dramaturg, redaktor, eseista. Zaangażowany twórca LGBT i entuzjasta zabawy, sztuki która nic nie musi i przed nikim się nie tłumaczy. Zmarły w 2021 Paweł Soszyński był wyjątkową postacią Warszawy i polskiego teatru, filarem „Dwutygodnika” i oddanym przyjacielem.

Chcemy dziś spojrzeć na twórczość Pawła Soszyńskiego z co najmniej dwóch stron: jako oryginalnego, niesłychanie wrażliwego i błyskotliwego zarazem pisarza, i jako człowieka bardzo bliskiego choreografii, polskiemu tańcowi współczesnemu. Te dwa aspekty mocno się przeplatają w jego twórczości, ciało i słowo są tu sobie zaskakująco bliskie, w bardzo nieoczywisty sposób. Dlatego do Komuny Warszawa powrócą dwa hitowe spektakle choreograficzne, przy których Soszyński pracował jako dramaturg. To rozbuchana działkowa feria, czyli „Rodos” Wojciecha Grudzińskiego, oraz „Sada Yakko” Hany Umedy, o gejszy, która została pionierką japońskiego tańca na Zachodzie.


Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin.