Szukaj
Close this search box.

Kopia Najmniejsza apokalipsa, reż. Oskar Dawicki (gościnnie)

Fundacja Witryna i Komuna Warszawa zapraszają na performans Oskara Dawickiego „Najmniejsza apokalipsa“. Inspiracją do nowego projektu jest figura płonącego człowieka. Artysta przenosi radykalny czyn, jakim może być akt samopodpalenia się – do sfery sztuki, zastanawiając się czy taka forma manifestu może posiadać wartość artystyczną, a jeśli tak, to jaką? 

Wydarzeniu towarzyszy wykład Agnieszki Sural „Postperformatywne formy protestu“, 22 października w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, który poświecony różnorodnym formom radykalnego widowiska publicznego będzie próbą analizy i interpretacji działań jednostki i życia społecznego przy użyciu pojęć i metod wywiedzionych z refleksji nad teatrem i performansem.

Projekt jest wpisany w program Roku Antyfaszystowskiego – ogólnopolską, oddolną koalicję instytucji kultury, organizacji pozarządowych, ruchów społecznych, samodzielnych kolektywów oraz indywidualnych aktywistek i artystek, którzy wspólnie pracują nad stworzeniem sieci antyfaszystowskich i antywojennych wydarzeń kulturalnych i działań społecznych. Rok Antyfaszystowski jest wspólną nazwą dla wydarzeń, które odbędą się w wielu miejscach na terenie całego kraju pomiędzy 1 września 2019 roku (80. rocznica wybuchu II wojny światowej) a 8 maja 2020 roku (75. rocznica zakończenia II wojny światowej).


Oskar Dawicki – performer, twórca wideo, obiektów, fotografii i instalacji, rysownik. Współtwórca Supergrupy Azorro. Z wykształcenia malarz, znany jest przede wszystkim jako twórca performansów oraz prac pełnych absurdu, groteski i ironii. Jest bohaterem powieści „W połowie puste” (2011) autorstwa Łukasza Gorczycy i Łukasza Rondudy oraz filmu „Performer” (2015) w reżyserii Łukasza Rondudy i Macieja Sobieszczańskiego. Jest patronem odsłoniętego w 2019 roku w Alejach Ujazdowskich 4 w Warszawie „Pomnika neurotyków. Kałuży Oskara” autorstwa Rafała Bujnowskiego.

Agnieszka Sural – historyczka sztuki, kuratorka i producentka, prowadzi Fundację Witryna. Interesuje się rzeczywistością, która rozciąga się pomiędzy sztuką, architekturą, teatrem, performansem oraz wydarzeniem w przestrzeni publicznej a życiem zbiorowym i indywidual- nym. W 2019 roku postawiła nowy pomnik w Warszawie – „Pomnik neurotyków. Kałuża Oskara” autorstwa Rafała Bujnowskiego, od 2016 roku jest korespondentką magazynu „Flash Art”. Pisała o sztuce, architekturze i dizajnie dla największego portalu kulturalnego w Polsce – Culture.pl (2012–2017), prowadziła Witrynę – projekt galerii w oknie przy placu Konstytucji 4 w Warszawie (2007–2014, do 2009 z Julią Staniszewską), była kuratorką międzynarodowego festiwalu Temps d’Images w CSW Zamek Ujazdowski (2005–2011, do 2006 z Ulą Śniegowską) i kierowniczką świetlicy w galerii Raster (2004–2005).

Oskar Dawicki „Najmniejsza apokalipsa“
Performans
12 października 2019, g. 18.00
Komuna Warszawa

Agnieszka Sural „Postperformatywne formy protestu“
Wykład
22 października 2019, g. 18.00
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 

Kuratorka: Agnieszka Sural
Organizator: Fundacja Witryna
Partnerzy: Komuna Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Projekt jest współfinansowany przez Biuro Kultury m.st. Warszawy

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin.