słuchowisko wizualne
reżyseria: Grzegorz Laszuk
z udziałem: Emilia Korsak, Anna Andrzejewska, Łukasz Wójcicki
muzyka: Bartek Rączkowski
wideo: Adrian Cognac
Loop w muzyce to odtwarzana wielokrotnie sekwencja – pętla wybranych dźwięków.
Obserwując życie społeczne odnaleźć można w nim wiele zjawisk podobnych do tej muzycznej pętli. Wyznaczają je pory roku, noc-dzień, potrzeby ciała. Nieuchronnie znajdują swoje odbicie w długofalowych procesach społecznych: wzrastających i opadających wzmożeniach energii, wybuchających i wygasających rewolucjach.
LOOP odnosi się do ostatnich scen debiutanckiej powieści Kurta Vonneguta Pianola. W scenach tych robotnicy po przegranej rewolucji przeciw korporacjom i ich zrobotyzowanym fabrykom z nudów zaczynają naprawiać roboty – to przecież lubią i potrafią robić. Czy taki będzie finał oczekiwanej rewolucji społecznej XXI wieku?
Jak, znając zasadę działania pętli, interpretować sugestywnie brzmiące językowe memy w rodzaju “koniec historii” czy “późny kapitalizm”? Czy jako poważne propozycje rozpoznania dziejowej chwili czy zwykłe dźwięki mantry historii.
Spektakl powstał w ramach cyklu Komuny Warszawa Przed wojną / Wojna / Po wojnie
Impulsem, który skłonił Komunę Warszawa do zajęcia się wojną, był ciąg ponurych wydarzeń z ostatnich lat: wojna w Ukrainie i Syrii, Brexit, wygrana Trumpa. Coraz częściej pojawia się myśl, że wojna w Europie może przestać być historią. Stąd potrzeba zadania pytań o to: Czy jesteśmy przygotowani do wojny? Czy pamięć o wojnie ułatwia podtrzymanie pokoju? Czy wojna może być sprawiedliwa? Czy polityki historyczne otwierają rany i zbroją społeczeństwa do walki?
W ramach cyklu powstały spektale:
Cezarego Tomaszewskiego: Cezary idzie na wojnę
Anny Smolar: Ośrodek wypoczynkowy
Grzegorza Laszuka: Hannah Arendt: Ucieczka (koprodukcja Teatr Powszechny, Łódź)
Wojtka Ziemilskiego: Spektakl dla turystów (koprodukcja Slovensko mladinsko gledališče, Ljubljana)
Weroniki Szczawińskiej: Nigdy więcej wojny
Anny Karasińskiej: Dobrze ci tego nie opowiem
Agnieszki Jakimiak: Wojna. The best of
Spektakl dofinansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy