REZYDENCJE 2021

W 2021 roku nowe produkcje performatywne i rezydencje w Komunie Warszawa są skupione wokół hasła:

HELLO DARKNESS MY OLD FRIEND

An artistic exploration of:
Darkness as a new beginning.
Darkness as noise.
Darkness as resistance.
Darkness as nothing.
Darkness as chaos.
Darkness as a secret.
Darkness as a lovesong.
Darkness as truth.
Darkness as silence.
Darkness as a dance.
Darkness as a concert.
Darkness as a video installation.
Darkness as a scream.
Darkness as a sculpture.
Darkness as language.
Darkness as the solution.

Rezydencje są częścią całorocznego programu performatywnego, którego kuratorem w 2021 roku jest Markus Öhrn.

W ramach programu rezydencyjnego powstaną prace młodych artystów wybranych w open call.

Michał Kmiecik
Alka Nauman / Adelina Cimochowicz
Antonina Nowacka

W ramach programu premierowe spektakle pokażą także:

SIKSA: „O czynach niszczących opowieść” (kwiecień)
Marta Ziółek (listopad)
Grzegorz Laszuk (lipiec)
Markus Öhrn (grudzień)

O kuratorze:

Markus Öhrn (1972) jest szwedzkim artystą wizualnym zajmującym się wideo, instalacjami dźwiękowymi i performansem. Jednak kontekstem, w jakim prezentuje swoją twórczość, jest głównie teatr. Öhrn zadebiutował w 2010 roku spektaklem „Conte d’Amour”, który zdobył pierwszą nagrodę na Impulse Theater Festival w Niemczech w 2011 roku. „Conte d’Amour” stał się później pierwszą częścią trylogii, w której znalazły się także „We Love Africa and Africa Loves Us” (2012) oraz „Bis zum Tod” (2014). Prace te były pokazywane na festiwalach i w teatrach na całym świecie, m.in. Theatertreffen w Berlinie; Wiener Festwochen w Wiedniu; Festival d’Avignon; Festival Transamerique w Montrealu; Theater Der Welt oraz w Nowym Teatrze w Warszawie

W 2015 roku Öhrn zaczął eksperymentować z projektami site-specific i formatami seryjnymi. Pierwszą pracą powstałą w ten sposób była „Azdora”, w której udział wzięły lokalne gospodynie domowe – stworzyły one blackmetalowy zespół, który występował przez dziesięć kolejnych dni. „Azdora”, pierwotnie zrealizowana dla włoskiego festiwalu Santarcangelo, była pokazywana na Biennale w Wiesbaden w 2016 roku i na scenach w całej Europie z nową obsadą lokalnych gospodyń.

Spektaklem w formie serii był także „kalendarz adwentowy” składający się z 24 utworów granych przez 24 dni w berlińskim teatrze Volksbühne w grudniu 2015 roku; oraz jedenastodniowy spektakl „Wir Sind die Guten” (Jesteśmy dobrzy), również w Volksbühne w 2017 roku. Inne spektakle to: pięciogodzinny „Häusliche Gewalt” (Przemoc domowa) z 2018 roku i jego kontynuacja w formie niemego filmu z 2019 roku „3 Episodes of Life” (Trzy sceny z życia), prezentowana niedawno w warszawskim Nowym Teatrze.

Öhrn uważa, że jego podejście do teatru, w którym istotne jest trwanie i kontinuum czasowe, stanowi antidotum wobec „starannie zapakowanych i przeprodukowanych towarów, którymi jesteśmy nieustannie karmieni jako społeczeństwo. Chodzi mi o to, by widzowie musieli poświęcić swój czas – i siebie samych – na pracę przy odbiorze sztuki, zamiast po prostu doświadczyć czegoś, co jest podane w łatwej do przyswojenia, lekkostrawnej formie. W czasach VOD straciliśmy umiejętność czekania na następny odcinek i zastanawiania się, co wydarzy się dalej. Dlatego zależy mi na tym, by w moich pracach było dużo czekania i by trwały one naprawdę długo. Dzięki temu powstaje głębsze połączenie z tematem lub historią, którą chcę opowiedzieć”.

W Polsce Öhrn stworzył spektakl „Bohaterowie przyszłości” w Komunie Warszawa (2014) oraz „Sonatę widm” w Nowym Teatrze w Warszawie (2017).

Zapraszamy do udziału w kolejnym open call na rezydencje w 2022 roku, który ogłosimy w listopadzie 2021.

Program Hub kultury KW, współfinansowany przez m.st. Warszawa, ma na celu wsparcie młodych i debiutujących twórczyń i twórców przez zapewnienie im warunków do artystycznych poszukiwań (miejsca w siedzibie Komuny Warszawa oraz obsługi technicznej), opieki merytorycznej oraz gwarancję publicznej prezentacji prac stworzonych podczas rezydencji.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin.