Koncepcja i reżyseria: Weronika Szczawińska
Tekst i dramaturgia: Agnieszka Jakimiak
Zespół: Natasza Aleksandrowitch, Romuald Krężel, Piotr Wawer jr, Krzysztof Kaliski
Muzyka: Krzysztof Kaliski
Asystentka reżyserki/produkcji: Katarzyna Koślacz
Kurator: Tomasz Plata
„Brawurowy teatralny koncert z pogranicza punka i indie. Szczawińska śledzi kołtuństwo żelaznego kanonu polskiej literatury dziewczęcej – sagi Małgorzaty Musierowicz. (…) Z tym że “Teren badań: literatura dziewczęca z poznańskich Jeżyc” z Komuny Warszawa to żadna ponura mowa oskarżycielska ani tym bardziej akademicka analiza. Wyparcie i neurozę leżące u podstaw mieszczańskiego światopoglądu Szczawińska pokazuje z błyskotliwym i nieco absurdalnym poczuciem humoru” – pisze Witold Mrozek w Gazecie Wyborczej, w rankingu najlepszych spektakli roku 2014.
To nie jest teatr dla młodzieży. A przynajmniej nie tylko. Reżyserka Weronika Szczawińska z autorką scenariusza Agnieszką Jakimiak potraktowały „Jeżycjadę” absolutnie serio. W powieściowym cyklu Małgorzaty Musierowicz zobaczyły przede wszystkim ważny dokument epoki: jedyny w swoim rodzaju zapis świadomości rodzimej klasy średniej w czasach ustrojowego przełomu. Co polscy mieszczanie myśleli o sobie w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat? Kim chcieli być? Wokół jakich wartości organizowała się ich wyobraźnia? Jakie książki czytali? Jakich płyt słuchali? Jakie jedli zupy? „Teren badań: literatura dziewczęca z poznańskich Jeżyc” to wyprawa w poszukiwaniu odpowiedzi na podobne pytania. Spektakl, tak jak literacki oryginał, romansuje z konwencją kultury popularnej, przeobraża się w rockowy koncert, każdemu odcinkowi „Jeżycjady” poświęca się tu osobną piosenkę. W efekcie możemy mieć wrażenie, że o problemach polskich mieszczan śpiewa znudzony swym gwiazdorskim statusem Kurt Cobain. Nic dziwnego, że dominującym tonem przedstawienia staje się melancholijne wspominanie przeszłości.
„Teren badań: literatura dziewczęca z poznańskich Jeżyc” jest jednym z trzech przedstawień przygotowanych w ramach cyklu „My, mieszczanie”, poruszającego temat mieszczan, kondycji mieszczaństwa, współczesnej sytuacji klasy średniej. We współpracy z CK Zamek w Poznaniu powstały jeszcze dwa przedstawienia teatralne: “Pigmalion” w reżyserii Wojtka Ziemilskiego i “Tocqueville. Życie codzienne po Wielkiej Rewolucji” Grzegorza Laszuka.
Weronika Szczawińska
Reżyserka, dramaturżka, kulturoznawczyni. Zrealizowała między innymi spektakle: Jackie. Śmierć i księżniczka na podstawie tekstu Elfriede Jelinek; Noże w kurach na podstawie tekstu Davida Harrowera; Białe małżeństwo na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza; Jak być kochaną według tekstu Agnieszki Jakimiak; Źle ma się kraj według autorskiego scenariusza pisanego wraz z Mateuszem Pakułą; RE//MIX Zamkow: 2 albo 3 rzeczy które o niej wiem według tekstu Agnieszki Jakimiak; Re-wolt na podstawie tekstu Anny Wojnarowskiej; Artyści prowincjonalni według tekstu Agnieszki Jakimiak, Geniusz w golfie według tekstu Agnieszki Jakimiak. Współautorka i dramaturżka projektów reżyserowanych przez Bartosza Frąckowiaka: W pustyni i w puszczy. Z Sienkiewicza i z Innych oraz Komornicka. Biografia pozorna.
premiera poznańska: 28 maja 2014
premiera warszawska: 31 maja 2014
Produkcja: CK Zamek w Poznaniu
koprodukcja: Komuna//Warszawa