Historia

Teatr Komuna Warszawa powstał w 1989 roku jako “Komuna Otwock. Anarchistyczna wspólnota działań” i kontynuuje misję tworzenia miejsca otwartego na eksperyment artystyczny i uważnego zaangażowania obywatelskiego.

Komuna Otwock

W podwarszawskim Otwocku grupa młodych przyjaciół założyła politycznie zaangażowany kolektyw, który sztukę traktował jako narzędzie zmiany społecznej. Komuna Otwock zorganizowała ponad sto koncertów muzyki niezależnej, kilkadziesiąt wystaw w prowadzonej przez siebie Galerii Miejsce, nadawała audycje w pirackim Radiu Czosnek, angażowała się w przygotowywanie demonstracji ekologicznych. 
W latach 1994–97 Komuna Otwock wynajmowała budynek dawnej szkoły we wsi Ponurzyca, gdzie stworzyła miejsce edukacji ekologicznej, bazę turystyczną oraz przestrzeń twórczą środowiska Komuny.
W tym czasie (także dzięki gościnie Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski) powstały najważniejsze spektakle grupy: “bez tytułu” (1997), “Trzeba zabić pierwszego boga” (2000), “Design/Gropius” (2002), “Perechodnik/Bauman” (2003), “Przyszłość świata” (2006). Z powodzeniem były prezentowane na najważniejszych festiwalach w Polsce i zagranicą (m.in. Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Malta w Poznaniu, HAU Berlin, Monachium, Paryż).

Lubelska 30/32

W 2007 roku Komuna Otwock przeprowadziła się do Warszawy – przez rok siedzibą Teatru były hale w dawnych Zakładach VIS na warszawskiej Woli, a potem przestrzenie w Kamienicy Artystycznej Lubelska 30/32 na Pradze. Grupa otwiera się na współpracę z warszawskimi środowiskami sztuk performatywnych. W ramach prowadzonego w latach 2010–14 cyklu “RE//MIX” (kurator: Tomasz Plata) powstało blisko kilkadziesiąt spektakli poświęconych najważniejszym, historycznym dziełom sztuk performatywnych. Zaproszeni przez Komunę artyści różnych generacji przygotowali remiksy twórczości m.in. Piny Bausch, Roberta Wilsona, Yvonne Rainer, The Wooster Group, Johna Cage’a.
Cykl opisany w książce “RE//MIX” (wyd. Krytyka Polityczna) okazał się momentem zwrotnym dla powstania współczesnej sceny performatywnej i okazją wejścia na scenę dla nowej generacji artystek i artystów, z którymi Komuna współpracuje do dziś (m.in. Marta Ziółek, Ramona Nagabczyńska, Weronika Pelczyńska, Marysia Stokłosa, Paweł Sakowicz, Iza Szostak, Katarzyna Sikora).
Kontynuacją tej linii programowej był bardzo dobrze przyjęty przez publiczność cykl “MikroTeatr” (kurator: Tomasz Plata). Zaproszeni do niego artyści i artystki tworzyli krótkie formy teatralne objęte tym samym rygorem zasad: 16 minut, 4 reflektory, 1 mikrofon, 4 osoby twórcze, budżet 4000 zł. „Mikroteatr” tworzyli m.in.: Anna Smolar, Marcin Liber, Anna Karasińska, Michał Borczuch, Agnieszka Jakimiak, Weronika Szczawińska, Gosia Wdowik, Wojtek Ziemilski.
Równocześnie grupa rozwijała swój autorski program teatralny (spektakle w reżyserii Grzegorz Laszuka: “Mill/Maslow”, “Paradise Now?”, “BRIN project”). W końcu zapoczątkowała nowatorski w polskich warunkach program domu produkcyjnego, w ramach którego spektakle zrealizowali tu: Marta Ziółek (“Zrób siebie”, 2016), Cezary Tomaszewski, (“Cezary idzie na wojnę”, 2017), Agnieszka Smoczyńska (“Święta Kluska”, 2018),  Weronika Szczawińska (“Rozmowa o drzewach”, 2019).

Emilii Plater 31

Od 2009 roku grupa tworzy i działa pod szyldem Komuna Warszawa, a w 2019 roku  zmieniła nazwę na Teatr Komuna Warszawa i dzięki współpracy z m.st. Warszawa pracuje w formule społecznej instytucji kultury – nowatorskiej formy niezależnego domu produkcyjnego, sceny prezentacji i centrum rezydencji. W 2020 roku Teatr przeniósł się do siedziby w budynku dawnej szkoły podstawowej przy ul. Emilii Plater. Kontynuuje misję wspierania sztuk performatywnych, opierając się na swoich długoletnich doświadczeniach, zaufaniu środowiska artystycznego i partnerów instytucjonalnych.

Scroll to Top