
AVANT ART FESTIVAL
Lord Spikeheart / AJA Ireland / Dis Fig / Space Afrika
Bilety: od 64 zł
Avant Art Festival po raz dziewiąty rozciągnie swoje transgresyjne skrzydła nad Warszawą, prezentując jedną z najbardziej radykalnych i nieprzewidywalnych edycji w swojej historii. Piątkowe koncerty 19 września odbędą się w Teatrze Komuna Warszawa.
Program
g. 20 Stormfield (UK)
g. 20.45 Lord Spikeheart (KE)
g. 21.45 Aja Ireland (UK)
g. 22.45 Dis Fig (US)
g. 23.45 Space Afrika (UK)
Lord Spikeheart, fot. George Nebieridze / Dis Fig, fot. Sina Lesnik / Space Afrika, fot. Glauco Canalis / AJA Ireland
O artystkach i artystach
Stormfield
[Break :: Remake] to audiowizualny performance łączący elektronikę, kreatywne kodowanie i wizualizacje reagujące na dźwięk. Inspiracją projektu jest filozofia kintsugi – piękno w niedoskonałości i transformacji. Surowe, teksturalne brzmienia kontrastują z delikatnymi atmosferami, tworząc immersyjne doświadczenie, w którym dźwięk staje się żywym, ewoluującym językiem emocji i wyobraźni.
Lord Spikeheart
Martin Kanja, znany jako Lord Spikeheart, to kenijski wokalista, autor tekstów i producent, który w ciągu ostatniej dekady stał się jedną z czołowych postaci afrykańskiej sceny metalowej. Jego charakterystyczny styl łączy growle inspirowane death metalem, przenikliwe wrzaski oraz chropowate partie rapowane, które przebijają się przez energetyczne, mocne instrumentale.
Jego solowy debiutancki album The Adept, wydany nakładem własnej wytwórni HAEKALU Records – pierwszego w Afryce labelu skupionego na najcięższej i najmroczniejszej muzyce kontynentu – zdobył uznanie mediów takich jak „The Guardian”, BBC Radio, Pitchfork, Arte, Dazed, The Fader, NTS, Crack, Resident Advisor czy The Quietus. Lord Spikeheart zyskał tym samym międzynarodową rozpoznawalność jako nowy głos ekstremalnej muzyki z Afryki.
Artysta słynie także z niezwykle intensywnych koncertów, które zamieniają się w pełne energii, żywiołowe mosh pity. Występ Lorda Spikehearta to obowiązkowy punkt programu – elektryzujące przeżycie, które łączy ludzi i rozbudza nieokiełznany entuzjazm.
Aja Ireland
Brytyjska artystka dźwiękowa i performatywna, pracuje na przecięciu muzyki eksperymentalnej, choreografii dźwięku i technologii wizualnych. Laureatka Oram Award (2018), twórczyni Queer Noise Club, związana ze sceną DIY i sztuką intermedialną. Współpracowała m.in. z Joey Holder przy projektach pokazywanych na British Art Show i Biennale w Atenach.
Jej praca bazuje na dość intensywnym materiale dźwiękowym… noise, industrial, deconstructed club, future trap. Operuje na przesterze, rytmie, autotune oraz różnorodnej tekturze. Live act opiera się na hardware’że: automaty perkusyjne, przetwarzane wokale, analogowe efekty – i własnym ciele jako medium ekspresji. Dźwięk zderza się z kostiumem, światłem i ruchem. W warstwie wizualnej korzysta z estetyki mutacji i figur hybrydycznych, zrealizowanych m.in. we współpracy z projektantką LULALOOP.
Album Cryptid (Infinite Machine, 2025) powstał w czasie wycofania i utraty, w odpowiedzi na wypalenie i żałobę. Nie był planowany jako materiał koncertowy, ale jako archiwum osobiste. Krytycy opisywali go jako „auditory experience intertwining noise, future trap, and experimental bass” (Kaltblut) oraz „sonic archive of resilience, healing, and defiance” (Beatburguer).
Dis Fig
Felicia Chen wymyka się wszelkim kategoriom, płynnie łącząc wpływy popu, metalu, rapu i globalnej muzyki tanecznej w dynamicznych setach DJ-skich i występach live. Jej debiutancki album PURGE (2019), wydany przez PTP, ugruntował jej unikalny styl, łącząc delikatną wrażliwość z chaotyczną energią. Chen jest znana z eksperymentalnego podejścia jako DJ-ka i emocjonalnej głębi w występach na żywo – wyróżnia się akrobatycznym wokalem i silną, fizyczną obecnością na scenie.
W 2020 roku współpracowała z Kevinem Martinem (The Bug) nad projektem In Blue, który łączył ambientowy dancehall i trip-hop z intymnym wokalem i elementami kabaretu. Chen występowała również z chińskim artystą Tianzhuo Chenem w eksperymentalnych performansach o wydłużonym czasie trwania. Najnowsza współpraca z 2024 roku to projekt Orchards of a Futile Heaven z post-metalowym duetem The Body, w którym jej atmosferyczna produkcja spotyka się z intensywnym rytmem – album trafił na okładkę magazynu „The Wire”.
Space Afrika
Ambient elektroniczny duet składający się z Joshuy Tarrelle’a Reida i Joshuy Inyanga, pochodzących z Manchesteru. Zespół rozpoczął działalność w 2014 roku, początkowo tworząc muzykę silnie inspirowaną dub-techno, by z czasem ewoluować w kierunku mrocznego ambientu i eksperymentalnej elektroniki.
Space Afrika są częścią sceny z północno-zachodniej Anglii (Manchester/Salford) skupionej wokół The White Hotel, która według krytyków prowadzi rewitalizację eksperymentalnej muzyki w regionie. W tym kręgu znajdują się także artyści tacy jak aya, Blackhaine, Rainy Miller, Afrodeutsche i Iceboy Violet. Artyści czerpią z dorobku trip-hopu (Massive Attack, Portishead), dubstepu w stylu Burial oraz ambient music, uzupełniając te wpływy o „reporterską” wrażliwość i fragmenty radiowych rozmów.
Sukces debiutanckiego albumu „Somewhere Decent To Live” (2018) zapewnił im program w cenionym radiu NTS, gdzie prezentowali muzykę z pogranicza ambientu i field recordings. Przełomowy mixtape „hybtwibt?” (2020), powstały w odpowiedzi na pandemię i zabójstwo George’a Floyda, został uznany przez Pitchfork za najlepsze wydawnictwo ambientowe roku.
Album „Honest Labour” (2021) na Dais Records to „hołd dla angielskiej energii” – składający się z dziewiętnastu nagrań „dźwiękowy kolaż” odzwierciedlający trzy dekady brytyjskiej kultury tanecznej. DJ Mag przyznał płycie tytuł Album Miesiąca. W 2023 roku ukazał się „A Grisaille Wedding” – kolaboracyjny album z Rainy Miller z udziałem Mica Levi, Coby Sey, Richie Culver i innych.
Space Afrika tworzą kompozycje, składające się z fragmentów dialogów i muzycznych tekstu, które układają się w hipnotyzujące dźwiękowe kolaże. Ich kompozycje to jednocześnie intymne wyznania i społeczne komentarze, dokumentujące doświadczenie życia w niepewnych czasach.
O festiwalu
Od 2008 roku festiwal tworzy przestrzeń dialogu dla muzyki eksperymentalnej, sztuk wizualnych i kina, stawiając na artystyczną niezależność, zaangażowanie społeczne oraz bezkompromisową eksplorację form.
Hasłem tegorocznej odsłony mógłby być manifest: „więcej odwagi, więcej ryzyka”. Dyrektor artystyczny festiwalu Kostas Georgakopulos zapowiada zwrot ku punkowemu etosowi i DIY, ale też otwarcie na nowe formy folku, transkulturowej elektroniki i postgatunkowych hybryd. Festiwal to – jak co roku – przestrzeń spotkania artystów, którzy przekraczają granice ekspresji i definiują współczesne brzmienia na nowo.
Festiwal tradycyjnie łączy muzykę z refleksją społeczną i polityczną. Tego roku szczególny akcent pada na kwestie tożsamości – queer, migracje, dziedzictwo kolonialne – oraz na napięcia między człowiekiem a technologią. WystawaRichiego Culvera w Wrocławiu stanie się krytycznym spojrzeniem na klasowość i estetykę cyfrowego świata, a dźwiękowe kolaże Black Fondu i Death Goals (Wielka Brytania) poddadzą analizie współczesne języki gniewu i oporu.
Tegoroczna edycja odbywa się w kluczowych miejscach Wrocławia (Piekarnia, Ciało, Kino Nowe Horyzonty) i Warszawy (Pardon, To Tu, Komuna Warszawa, TR, Iluzjon, SPATiF, Hydrozagadka i Chmury). Kuratorzy podkreślają znaczenie współpracy z lokalnymi partnerami i kolektywami – m.in. Outlines, Jvdasz Iskariota, Ad Libitum czy IA.
Współfinansowanie
Wydarzenie współfinansowane ze środków M. St. Warszawy, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz British Council w ramach programu UK/Poland Season 2025.
Działalność Teatru Komuna Warszawa dofinansowana jest przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.
