Trzy osoby na czarno-białym zdjęciu. Z przodu stoi mężczyzna odwrócony bokiem, ma uniesioną głowę. Za nim stoją odwróceni plecami kobieta i mężczyzna. Kobieta odwraca twarz przez ramię, mężczyzna patrzy na wprost. Mają takie same podkoszulki z krzyżowanymi ramiączkami.

BLACK SQR

reżyseria: Dawid Żakowski / Sztuka Nowa


Czas trwania: 55 minut

Bilety: 30 zł / 45 zł

Ważne: W ramach realizacji dostępności dla widzów ze specjalnymi potrzebami prosimy o kontakt: office.sztukanowa@gmail.com

Co połączyło Sztukę Nową i mocno eksperymentalny teatr fizyczny z suprematyzmem Kazimierza Malewicza i jego „Czarnym kwadratem”? I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski – wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru XX w., którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w Black SQR?

Black SQR jest rozmową o rewolucji; nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku.

Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem polemiki – bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru Grotowskiego i post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatralna Grotowskiego była bardzo radykalna, zakłada rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele.

Podczas spektaklu Black SQR pytania się rodzą, mnożą i osaczają: czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi? Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa? Czy metody Grotowskiego były w porządku? Czy można je dziś powielać? Gdzie są granice rewolucji? Czy reżyser ma prawo degradować performera? Czy nie ma innych narzędzi w teatrze? Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei i wzniosłych celów? To właśnie w tym miejscu tkwi problem, który wszyscy próbują rozwiązać i Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez konfrontację z metodą Grotowskiego mówi: zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się.

W Black SQR Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności czy też stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego. Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera i widza.

Zdjęcia

Pat Mic

Zespół

reżyseria i dramaturgia: Dawid Żakowski
asystent reżysera: Maciej Tomaszewski
współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz
choreografia: Ewelina Sobieraj
muzyka: Gamid Ibadullayev
reżyseria dźwięku: Adam Jankowski
reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski
produkcja: Sztuka Nowa

wykonanie: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska, Agata Zataj

Biogramy

Stowarzyszenie Sztuka Nowa od lat konsekwentnie realizuje swoją misję tworzenia nowego języka artystycznego, łączącego teatr, taniec, sztuki wizualne i performatywne. Czyni to z pełną świadomością dokonań awangardy XX i XXI wieku, stosując podejście krytyczne. W Polsce to wciąż unikalna praktyka, bo choć w sztuce współczesnej nie brakuje różnego rodzaju odwołań do polskiej i europejskiej awangardy, to najczęściej mają one charakter polemicznych dekonstrukcji, aluzji lub przetworzeń. Sztuka Nowa, powracając do kluczowych odkryć awangardy – do m. in. postaci takich jak Kazimierz Malewicz, Wacław Niżyński, Bronisława Niżyńskia, Loda Halama, Katarzyna Kobro, Jerzego Grotowskiego – podejmuje nieustanne próby ich twórczej syntezy, której kolejnym krokiem jest realizacja projektu Awangarda TERAZ.

Współfinansowanie

Pokaz spektaklu Black SQR jest realizowany w ramach projektu Awangarda TERAZ,  współfinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa w partnerstwie z Teatrem Komuna Warszawa i Mazowieckim Instytutem Kulturalnym w Warszawie.

projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
Scroll to Top