Pięć osób siedzących na krzesłach. Do kolan zasłania je niebieska kurtyna. Z lewej strony przy pierwszym krześle leżą kule. Siedząca tam osoba ma jedną nogę. Drugie krzesło jest znacznie niższe.

Co się stało z nogą Sarah Bernhardt

reżyseria Justyna Wielgus


Czy wiecie, że kiedy Sarah Bernhardt była u szczyty sławy, kazała obciąć sobie nogę? Przez dziesięć lat grała z pogruchotanym kolanem, faszerowana środkami uśmierzającymi ból. Żaden lekarz nie chciał wykonać amputacji – jako dobro narodowe Francji nie mogła stracić nogi. A już na pewno nie w czasie pierwszej wojny światowej, to byłby zły omen. Postawiła sprawę jasno: albo utną jej tę cholerną nogę, albo się zabije.

Fascynująca historia legendarnej aktorki jest dla twórczyń spektaklu – Justyny Wielgus i Justyny Lipko-Koniecznej – pretekstem do podjęcia tematu dostępności zawodów teatralnych dla osób z niepełnosprawnościami. 
Dlaczego nie są dopuszczane do edukacji teatralnej? Skąd pomysł, że Dawid Ogrodnik zagra osobę na wózku inwalidzkim lepiej niż aktor z niepełnosprawnością ruchową?

Na scenie piątka aktorów opowiada swoje historie – Anna Dzieduszycka, Maciej Kasprzak, Anna Kozłowska, Joanna Pawlik, Monika Świtaj. Każda ma związek z doświadczeniem trwałej lub okresowej niepełnosprawności i wykluczeniem z zawodu aktora.

Zdjęcia

Pat Mic

Zespół

Reżyseria: Justyna Wielgus
Scenariusz i dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna

Obsada:
Noga Sarah Bernhardt
Nogi Anny Dzieduszyckiej
Nogi Macieja Kasprzaka
Nogi Anny Kozłowskiej
Noga Joanny Pawlik
Nogi Moniki Świtaj
Scenografia i kostiumy: Wisła Nicieja
Wideo: Wojciech Kaniewski
Reżyseria światła: Monika Sidor
Opracowanie muzyczne: Zoi Mikhailova

Premiera

4 listopada 2022

Biogramy

Justyna Lipko-Konieczna od ponad 10 lat bada przypadki niepełnosprawności w zawodach teatralnych. Jest dramaturżką i pedagożką. Członkinią Zarządu Fundacji Teatr 21 oraz dramaturżką Teatru 21, w którym aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. W teatrze tym łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności i wydając liczne publikacje i książki. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Kultury Polskiej UW. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru. Członkini zespołu badawczego w ramach projektu HyPaTia. Autorka kilkudziesięciu scenariuszy teatralnych. Specjalistka ds. dramaturgiczno-literackich w TR Warszawa.

Justyna Wielgus jest reżyserką, performerką, choreografką, kuratorką, sojuszniczką OzN, wiceprezeską Zarządu Fundacji Teatr 21. Od 2013 roku współtworzy Teatr 21 oraz Centrum Sztuki Włączającej/ Teatr 21, w którym odpowiedzialna jest za kierowanie międzynarodowymi programami oraz artystyczny rozwój zespołu aktorskiego. Od początku współpracy wprowadza intensywny namysł łączony z praktyką dotyczący różnorodności ciała i cielesności.
źródło: teatr21.pl

Współfinansowanie

Spektakl dofinansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu HUB Kultury KW.

Scroll to Top