Ważne: W spektaklu wykorzystane są dym i głośna muzyka.
Oto na parkiet publiczność spogląda: I już po sali wirując ślizgają się pany, I już w rozwiązłym walcu się unoszą damy; Jedne szlachetną, smukłą linią płyną, Inne nóżką swobodną wychyną! Tu dla żądnych spojrzeń doskonalą sztuką ciała uroki, których natura szczędzić nam nie chciała; Tam zbytkiem fikcji lot swój uskrzydlają, To w prawo, to w lewo, w walcu nie ustają. (Byron/Herbut/Sakowicz)
Głównym tematem spektaklu “Imperial” jest walc. Po „Masakrze”, w której Sakowicz i Herbut badali politykę reprezentacji tańców latynoamerykańskich, tym razem skupiają się na tańcu funkcjonującym na przecięciu form standardowych, użytkowych, chłopskich i balowych jednocześnie.
Historycznie rewolucyjność walca manifestowała się w fizycznej bliskości ciał, eskalacji tanecznej przyjemności i rozgrzaniu wyobraźni. Jego skandaliczna natura polegała także na zrównaniu w tańcu klas społecznych, które do tej pory nie miały prawa spotkać się na parkiecie. Walc był środkiem zmieniającym świadomość – także tę społeczną. Dziś podtrzymuje romantyczne fantazje o elegancji, przepychu i luksusie. Eksploracja walca (i jego nieoczywistej historii) pozwala zadać pytanie nie tylko o jego eskapistyczną moc, ale także o klasowość choreografii: jak przejęcie tańca przez określoną klasę społeczną może wpływać na polityczność poruszających się ciał i czy może stać się elementem kulturowego awansu?
Zdjęcia
Filip Preis
Zespół
Choreografia i performans: Paweł Sakowicz Kreacja i performans: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora Dramaturgia: Anka Herbut Sound design: Justyna Stasiowska Światło: Jacqueline Sobiszewski
Biogramy
Paweł Sakowicz – choreograf i tancerz. Tworzy spektakle choreograficzne, współpracuje z reżyserkami teatralnymi i filmowymi. Szczególnie interesują go historia tańca i zagadnienia przywłaszczeń kulturowych w choreografii. Autor spektakli: „TOTAL” (Art Stations Foundation), „Jumpcore” (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Aerowaves Twenty19), „Masakra” (Nowy Teatr w Warszawie), „Drama” (Festiwal Ciało/Umysł, Komuna/Warszawa), „Amando” (Muzeum Narodowe w Warszawie) oraz instalacji dźwiękowej „VORTEX” (Instytut Teatralny w Warszawie). Swoje prace pokazywał m.in. podczas trzech edycji Polskiej Platformy Tańca, na festiwalu Boska Komedia, Santarcangelo Festival, La Biennale de danse du Val-de-Marne, w Muzeum Susch, Tramway Glasgow, NYU Skirball w Nowym Jorku czy CAC w Nowym Orleanie.
Współfinansowanie
Wydarzenie dofinansowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.