Millennium Docs Against Gravity w plenerze!

Hity największego festiwalu filmów dokumentalnych gościnnie na dziedzińcu Teatru Komuna Warszawa


  • Millennium Docs Against Gravity w plenerze! 20.05.2025, 21:00

    wstęp wolny
  • Millennium Docs Against Gravity w plenerze! 21.05.2025, 21:00

    wstęp wolny
  • Millennium Docs Against Gravity w plenerze! 22.05.2025, 21:00

    wstęp wolny
  • Millennium Docs Against Gravity w plenerze! 23.05.2025, 21:00

    wstęp wolny
  • Millennium Docs Against Gravity w plenerze! 24.05.2025, 21:00

    wstęp wolny
  • Millennium Docs Against Gravity w plenerze! 25.05.2025, 21:00

    wstęp wolny

Pokazy hitów festiwalu Millennium Docs Against Gravity na dziedzińcu Teatru Komuna Warszawa.

Wstęp wolny.

Plan projekcji:

20.05 // g. 21: „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”, reżyseria: Eliza Kubarska
Czas trwania: 85 minut

21.05 // g. 21: „Siostrzeństwo świętej sauny”, reżyseria Anna Hins, Estonia, Francja, Islandia, 2023
Czas trwania: 89 minut

22.5 // g. 21: „Nie chcemy innej ziemi”, reżyseria: Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor, prod.
Norwegia, Palestyna, 2024
Czas trwania: 96 minut

23.5 // g. 21: „Kret w Korei”, reżyseria: Mads Brügger, prod. Norwegia, Dania, Wielka Brytania, Szwecja,  2020
Czas trwania: 124 minut

24.5 // g. 21: „James Hamilton. Fotograf Nowego Jorku”, reżyseria: D.W. Young, prod. USA, 2023
Czas trwania: 111 minut
Po pokazie zapraszamy na silent disco

25.5 // g. 21: pokaz niespodzianka, jeden z tytułów tegorocznego programu. Tytuł podamy po zakończeniu festiwalu 18 maja. 

Zdjęcia

materiały prasowe

O filmach

Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa
Historia Wandy Rutkiewicz, pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach ziemi – opowiedziana przez nią samą. Wanda bez zaproszenia wkroczyła w męski świat wypraw wysokogórskich i zapłaciła za to najwyższą cenę. Reżyserka filmu, która sama jest alpinistką, wyrusza w Himalaje śladami Wandy. Wskazówką do poszukiwań jest audio-pamiętnik bohaterki znaleziony wśród sterty materiałów archiwalnych. Wanda zaginęła 30 lat temu. Jej ciało nigdy nie zostało odnalezione. Niektórzy twierdzą, że została w klasztorze buddyjskim. Film eksploruje jej życie i tajemnicę z udziałem znanych wspinaczy: Reinholda Messnera, Krzysztofa Wielickiego i Carlosa Carsolio, a także bliskich jej kobiet: siostry Janiny Fies i menadżerki Marion Feik.

Siostrzeństwo świętej sauny
W bujnym, zielonym lesie w południowej Estonii grupa kobiet zbiera się w tradycyjnej saunie, żeby wspólnie dzielić najgłębsze sekrety, przemyślenia i czerpać z siły swojej wspólnoty. Otoczone dymem i żarem obnażają nie tylko ciała, ale i emocje. Wypędzają z siebie lęki i wstyd, żeby odzyskać siłę i energię do życia. Film portretuje ten intymny rytuał, który odbywa się w ciasnej i ciemnej przestrzeni nasyconej oddechem i parą. Gorąc i pot są tu namacalne równie mocno, jak cielesność. Obserwujemy ciała i twarze skąpane w mroku w procesie wspólnotowego oczyszczania. Dowiadujemy się, czego doświadczyły w swoim życiu.
Namacalne i uniwersalne opowieści pokazują uniwersalizm, wspólnotowość oraz podkreślają rolę kolektywnego myślenia w radzeniu sobie z problemami. „Siostrzeństwo świętej sauny” przepełnia autentyczne piękno, które nie płynie z posiadania idealnego ciała, ale humoru, mądrości i samoświadomości. Film kręcony przez 8 lat jest również portretem estońskiej dymnej sauny wpisanej na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO. Oryginalna ścieżka dźwiękowa jest wynikiem twórczej współpracy islandzkiego kompozytora Eðvarð Egilssona i eksperymentalnego folkowego trio EETER.

Nie chcemy innej ziemi
Film ukazuje ciągnącą się przez dekady batalię prawną mieszkańców Masafer Yatta na Zachodnim Brzegu o zachowanie swojej wioski. Widzimy ich codzienność, która naznaczona jest niesprawiedliwością i upokorzeniami. Palestyńsko-izraelski filmowy kolektyw kręcił wydarzenia w wiosce przez pięć lat, korzystając przy tym z wcześniejszych nagrań mieszkańców. Zarejestrował filmowe świadectwo wielu prób wyrzucenia mieszkańców wioski i krwawych aktów przemocy popełnionych przez izraelskie wojsko i osadników. Adra – prawnik i dziennikarz, który urodził się i wychował w Masafer Yatta oraz Yuval Abraham – żydowski dziennikarz tworzą duet. Każdego dnia starają się pomóc mieszkańcom Masafer Yatta i opowiedzieć światu o ich tragedii. Ich pierwsze spotkanie udowodniło, jak bardzo ich sytuacja różni się od siebie, choć żyją przecież w tym samym kraju. Adra nie może się przemieszczać, jest szpiegowany, a jego dom często przeszukują izraelskie władze. Yuval może bez przeszkód jeździć po kraju i ma pełną swobodę działania. Film nie proponuje gotowych rozwiązań, stając się bardzo aktualnym wołaniem o równość.

Kret w Korei
Film kręcony potajemnie przez ponad dekadę, jest najbardziej niepokojącą historią naszych czasów. Pozostawia widza z poczuciem, że świat nigdy nie będzie wyglądał już tak samo.
Nawet najlepszy hollywoodzki scenarzysta by tego nie wymyślił. 10 lat temu do Madsa Brüggera („Ambasador”, „Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?”), przyszedł niejaki Ulrich Larsen, bezrobotny szef kuchni utrzymujący się z renty, który oznajmił mu, że chce szpiegować wewnątrz struktur powiązanych z Koreą Północną. W ciągu kolejnej dekady Larsen infiltruje The Korean Friendship Association (KFA), organizację sprzyjającej reżimowi Kim Dzong Una. Udaje mu się zdobyć zaufanie jej przywódców, dzięki czemu odkrywa szokujące fakty – no bo czy wiedzieliście, że Korea Północna jest światowym producentem broni i narkotyków? Larsen jedzie w delegację do Pyongyang, a następnie trafia na wyspę w… Ugandzie, gdzie Koreańczycy przekonują jego oraz podstawionego przez Brüggera fałszywego inwestora z Danii, że pod wodą można zbudować fabrykę produkującą broń i narkotyki, pod przykrywką tworzenia luksusowego kompleksu hotelowego. Przez cały ten czas towarzyszą im kamery (ukryte i jawne również).

„Kret w Korei” ma strukturę dwóch odcinków 60 min. Ogląda się je niczym rasowy thriller. Niestety nie ma w nich cienia fikcji.

James Hamilton. Fotograf Nowego Jorku
Film przedstawia postać i prace fotografa Jamesa Hamiltona – jednego z największych kronikarzy historii USA ostatnich 50 lat. Pracując dla Harper’s Bazaar, The New York Observer i Village Voice, uwiecznił na zdjęciach najciekawsze wydarzenia i osobowości Ameryki. Stworzył ikoniczne zdjęcia Charlesa Mingusa, Patti Smith, Lou Reeda, Lizę Minnelli czy Alfreda Hitchcocka. Był fotografem na planie filmów Wesa Andersona czy George’a Romero. Prowadził również kontrowersyjne projekty zdjęciowe w różnych miejscach w USA. Całą swoją artystyczną pracę dla swojego miejsca na ziemi – Nowego Jorku i uchwycił jego piękno i wyjątkowość. Szczególnie interesowała go scena muzyczna w „Big Apple”. Jego prace wydawane były również w formie albumów w obiegu alternatywnej sztuki.

O festiwalu

Millennium Docs Against Gravity to największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce. 
22. edycja odbędzie się w dniach 9-18 maja w kinach w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi i Bydgoszczy oraz od 20 maja do 2 czerwca online na mdag.pl
Hasło tegorocznej edycji: „Między nami cały świat”.
Niezapomnianym filmowym podróżom będą tradycyjnie towarzyszyły spotkania z twórcami_czyniami i bohaterami_kami oraz debaty wokół ważnych tematów zaprezentowanych na ekranie.

Współfinansowanie

Działalność Teatru Komuna Warszawa współfinansuje Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.

projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
Scroll to Top