Przy mikrofonie stoi osoba w czarnej koszuli. W lewej ręce trzyma laptopa. Ma rozpikselowaną twarz i dłonie.

Robotnik Niematerialny

reżyseria: Małgorzata Wdowik, Anna Wojnarowska


„Robotnik niematerialny” to spektakl oparty na udziale publiczności, poprzedzony obserwacjami prowadzonymi przez jego twórczynie, w którym padają pytania o to, w jaki sposób tytułowy robotnik dyscyplinuje i eksploatuje swoje ciało w trakcie pracy? Czy potrafi rozdzielić czas pracy od czasu wolnego? Czy pracuje za dużo, bo życie samo w sobie stało się dla niego nieustanną aktywnością? Autorem muzyki do spektaklu jest Bartek Borowiec, a oprawy graficznej – Rene Wawrzkiewicz.

Projekt realizowany jest w ramach projektu Studio otwarte – miejsca prezentacji prac performatywnych debiutantów oraz twórców najmłodszego pokolenia.

„Robotnik niematerialny” to projekt, który zajmuje się systemami kontroli i ich zmianami w erze pracy kognitywnej. Bada ciało w procesie produkcji pracy niematerialnej, opisywanej dotychczas w opozycji do produkcji przemysłowej. Praca niematerialna coraz częściej staje się rozproszona w całym społeczeństwie i niemożliwa do zmierzenia. Odkąd pracownicy fizyczni zaczęli odchodzić od taśm, zaczęła również powstawać nowa organizacja pracy, która może mieć wpływ na proces dematerializacji ciała pracownika poprzez zatarcie granic między pracą i wypoczynkiem pod pozorem wolności i ideologicznego zaangażowania.
Od września 2014 r. autorki projektu Małgorzata Wdowik oraz Anna Wojnarowska z wysokim ryzykiem niepowodzenia, na własną odpowiedzialność oraz poza społeczną świadomością prowadziły badania z udziałem robotników niematerialnych. Obserwowały ich życie prywatne oraz zawodowe. Mierzyły ilość czasu poświęcanego na ich pracę oraz odpoczynek. Monitorowały modele kontroli pracy niematerialnej oraz jej wydajność. Sprawdzały sposoby jej klasyfikacji. Analizowały język i sposoby komunikowania się robotników niematerialnych. Przeprowadzały ankiety oraz wywiady, pytając o to, czy robotnik niematerialny może również wykonywać pracę fizyczną? W jaki sposób robotnik niematerialny dyscyplinuje i eksploatuje swoje ciało w trakcie pracy? Czy robotnik niematerialny potrafi rozdzielić czas pracy od czasu wolnego? Czy robotnik niematerialny pracuje za dużo, bo życie samo w sobie stało się dla niego nieustanną aktywnością? Jaki kształt przybrałby robotnik niematerialny, gdyby zdecydował się zmaterializować?

Badania pozwoliły autorkom projektu opracować formułę umożliwiającą zobaczenie niewidzialnego. Zobaczenie robotnika niematerialnego. Materializacja robotnika niematerialnego może się udać dzięki pomocy publiczności.

Zdjęcia

Kasia Chmura

Zespół

Reżyseria/ realizacja – Małgorzata Wdowik
Tekst/realizacja – Anna Wojnarowska
Muzyka – Bartek Borowiec
Oprawa graficzna – Rene Wawrzkiewicz

Biogramy

MAŁGORZATA WDOWIK: studentka reżyserii teatralnej na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz absolwentka wiedzy o teatrze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
W 2013 roku w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, wspólnie z Aleksandrą Jakubczak, zrealizowała spektakl „Zachem. Interwencja”. Odbyła roczne stypendium naukowe w Theater Institute
w Giessen, na wydziale Choreography and Performance. Stypendystka ministra na rok akademicki 2010/2011. Twórczyni projektu digi-dizajn.pl prezentowanego w Narodowym Instytucie Audiowizualnym, w ramach wystawy „Wejdź na poziom 2.0” oraz na Malta Festival Poznań 2013. Twórczyni projektu „Bezdomność. Zadbamy o Ciebie” prezentowanego na Malta Festival Poznań 2014. W ramach sekcji studenckiej reprezentowała Polskę na Prague Quartiennale z projektem „The Boundries of Landscape”.

ANNA WOJNAROWSKA: aktorka, dramaturżka, animatorka, absolwentka PWSFTviT im. Schillera w Łodzi, Szkoły Dramatu przy Laboratorium Dramatu oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS we Współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie.
W 2010 wyróżniona w Ogólnopolskim Konkursie na Projekt Monodramu Sztuka Monologu, zrealizowała swój autorski monodram „Ismena, nieopisana siostra”, do którego napisała tekst. W październiku 2012 roku w ramach 6. Festiwalu All About Freedom napisała i zrealizowała projekt „RE-WOLT” – dokumentalny spektakl o warszawskich zakładach im. Róży Luksemburg oparty na wywiadach z ich byłymi robotnicami. Choreutka Chóru Kobiet. Członkini zespołu Laura Palmer Cover Story. Współpracuje z Instytutem Teatralnym oraz Komuną//Warszawa.

Współfinansowanie

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urząd m.st. Warszawy

Miasto stołeczne Warszawa
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Scroll to Top