Kobieta na tle desek z linoleum. Jedną dłoń trzyma na tyle głowy, drugą, w której trzyma foliową reklamówkę dotyka policzka. Ma kostium we wzór desek.

Rozmowa o drzewach

reżyseria: Weronika Szczawińska


Spektakl w reżyserii Weroniki Szczawińskiej poświęcony jest krajobrazowi zredukowanemu do jednego obiektu zainteresowań: drzewa. Drzewa jako obiektu fizycznego i obiektu fantazji; drzewa naturalnego i czysto estetycznego; drzewa jako podmiotu poezji i polityki; drzewa jako istoty związanej z pop-terapiami znerwicowanej współczesności. Prowadzić nas będą między innymi drzewne wiersze Bertolta Brechta, spacery po lesie oraz shinrin-yoku. Nad spektaklem pracuje multidyscyplinarny zespół twórczyń i twórców, prezentujących różne tradycje sztuk performatywnych: Aleksandra Gryka, Małgorzata Pauka, Maciej Pesta, Katarzyna Sikora, Marta Szypulska, Piotr Wawer jr.

Zdjęcia

Pat Mic

Z recenzji

„Ekologiczna krytyka społeczna spotyka się tu z melancholią utraty, z nostalgią za nigdy tak naprawdę niezaistniałą mityczną niewinnością. Z kulturą rozumianą jako kultywowanie, pielęgnacja, „dbanie o” – siebie, innych, dziedzictwo. Te bardzo podstawowe, powracające bez końca, niemal banalne kategorie w pracy Szczawińskiej działają w szczególny, organiczny, ściśle zrośnięty z formą sposób. To nie jest spektakl z tezą, przedstawienie z przesłaniem. To las znaczeń, powiew świeżości.”

Witold mrozek, „Plastikowe drzewa”, Dwutygodnik

Biogram

Weronika Szczawińska (ur. 1981) – reżyserka, dramaturżka, kulturoznawczyni i performerka. Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim; obroniła doktorat w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Reżyserię studiowała w warszawskiej Akademii Teatralnej. Współpracowała z licznymi teatrami w całej Polsce (m.in. Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, warszawskim Teatrem Powszechnym, Komuną Warszawa, Wrocławskim Teatrem Współczesnym) oraz Slovensko mladinsko gledališče w Lublanie. Dwukrotnie nominowana do branżowej nagrody Paszport Polityki w dziedzinie teatru (2014, 2018), między innymi za „konsekwentne budowanie własnego języka artystycznego” oraz „dojrzałą wizję społecznej odpowiedzialności teatru”. Do jej najnowszych prac należą: Genialna przyjaciółka na podstawie powieści Eleny Ferrante (Wrocławski Teatr Współczesny, 2018), Lawrence z Arabii (Teatr Powszechny w Warszawie, 2018), Nigdy więcej wojny (Komuna Warszawa, 2018).

Współfinansowanie

Spektakl został dofinansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach programu Hub Kultury Komuny Warszawa

Scroll to Top