Tiki-Taka

choreografia i wykonanie: Marcin Miętus


Bilety: wstęp wolny

  • premiera

    Tiki-Taka 05.07.2025, 17:00

    wstęp wolny

Marcin Miętus zabiera widzów na boisko. Za pomocą choreografii opowiada o ewolucji piłkarskiej taktyki, badając fenomen futbolu – dyscypliny, która od ponad stu pięćdziesięciu lat rozpala masową wyobraźnię. Od ustawień drużyny po techniki gry – poprzez gest, rytm i powtórzenia – performer wydobywa to, co charakterystyczne dla futbolu, a także szerzej: sportów drużynowych.

„Piłka nożna to prosta gra, nie potrzeba do niej filozofii” – mówił Kazimierz Górski, uznawany za czołowego trenera w historii polskiej piłki. Historia piłkarskiej taktyki, opisana przez Jonathana Wilsona w „Odwróconej piramidzie”, dowodzi czegoś zupełnie innego – to system złożony z wielu elementów, tworzących misterną układankę, dyskutowaną zarówno wśród kawiarnianych intelektualistów, jak i zakochanych w analizie szkoleniowców.

Tiki-taka to założenie taktyczne oparte na szybkich, precyzyjnych podaniach, kontrolowaniu tempa gry i utrzymywaniu posiadania piłki. Wywodząca się z futbolu totalnego strategia, zakłada również wyeliminowanie przypadku. W praktyce choreograficznej Marcina Miętusa, opierającej się przede wszystkim na improwizacji, przypadek staje się jednak jednym z kluczowych elementów działania na scenie. Założenie, że nie wyjdzie ono poza zaplanowaną trajektorię, jest równie nierealne, jak w przypadku przebiegu dowolnego meczu. Potraktowanie piłki nożnej jako sprawdzianu z taktyki – dyscypliny nie tyle ciała, co umysłu – łączy się w „Tiki-tace” z historią samego performera, który do praktyki przeszedł poprzez teorię.

Zespół

choreografia i wykonanie: Marcin Miętus
muzyka: Agata Zemla
kostium: Paweł Włodarski
współpraca dramaturgiczna: Ala Kobielarz

Spektakl przygotowany w ramach cyklu performatywnego „Rozum TERAZ”.
Kurator: Tomasz Plata

Biogramy

Marcin Miętus jest dramaturgiem i performerem. Współpracował m.in. z TR Warszawa, Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem ROZBARK w Bytomiu i Sceną Roboczą w Poznaniu. Tworzył dramaturgię do solowych spektakli Dominiki Wiak, Michała Przybyły, Any Szopy oraz dwóch interdyscyplinarnych projektów Roba Wasiewicza. W 2023 roku w Teatrze Komuna Warszawa stworzył spektakl choreograficzny „Your Majesty” w duecie z Katarzyną Sikorą.

Agata Zemla jest kompozytorką, artystką dźwiękową, performerką oraz biolożką. Jej praktyka twórcza, sytuująca się na styku muzyki współczesnej, elektroakustycznej oraz nauk przyrodniczych (w szczególności biologii, ekologii i psychoakustyki), definiowana bywa jako sztuka zaangażowana – głęboko refleksyjna, ukierunkowana na eksplorację relacji człowieka z otoczeniem oraz krytyczne odniesienie do współczesnych problemów społecznych i środowiskowych. Jej utwory były prezentowane na licznych festiwalach muzyki współczesnej, m.in. Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, Begehungen Festival, Klang Festival, Survival Sztuki oraz World Music Days. Wykonania podejmowały zespoły takie jak Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, NeoQuartet, Kompopolex oraz Sinfonietta Cracovia.

Paweł Włodarski – kostiumograf, projektant mody i wykładowca akademicki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Twórca marki Body Holes docenionej przez Vogue Polska oraz Make Me! 2023. Jego kostiumy były pokazywane w między innymi w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Teatrze Studio i Centralnym Muzeum Włókiennictwa. Absolwent i stypendysta prestiżowej uczelni Central Saint Martins w Londynie. Jego magisterska kolekcja ubiorów została uznana za jedną z najlepszych przez magazyn Dazed Digital. Finalista konkursu Designers’ Nest w Kopenhadze oraz Łódź Young Fashion Award. W 2024 roku otrzymał Stypendium Artystyczne Miasta Łodzi oraz wziął udział w Rezydencji Modowej organizowanej przez Academia Costume & Moda w Mediolanie. Jego prace charakteryzują się odważną kolorystyką, sensualnością i poczuciem humoru.

Ala Kobielarz – dramaturżka, dramatopisarka, tekściara. Za debiut dramaturgiczny w 2016 roku otrzymała nagrodę w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Była uczestniczką programów dramaturgicznych, w ramach których realizowała czytania performatywne, spektakle, publikacje dramatów. Od kilku lat współpracuje z artystą wizualnym i performerem Danielem Kotowskim, z którym porusza w teatrze tematy komunikacji, barier językowych i sytuacji osób g/Głuchych w Polsce. Jako dramaturżka współtworzyła „Rytuał miłosny” (Komuna Warszawa, 2022) oraz „Scenografię głosów” (Teatr Studio, 2024), w „Znaku z językiem” (Teatr Współczesny w Szczecinie, 2024) pełniła także rolę drugiej reżyserki.

Współfinansowanie

Działalność Teatru Komuna Warszawa jest dofinansowana przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.

projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
Scroll to Top