Trema
reżyseria: Anna Jochymek
„Trema” – utwór wizualny
Spektakl jest częścią projektu Studio otwarte – prezentacji prac performatywnych debiutantów oraz twórców najmłodszego pokolenia.
Trema.
Przyspieszony oddech, drżenie mięśni, wydzieliny gruczołów, dyszenie, tiki nerwowe – te pierwotne objawy zapowiadają pojawienie się pierwszego, zaplanowanego ruchu.
Określenie się.
Mimo że tremę możemy określić jako uczucie chwilowe i efemeryczne, jej nadejście wiąże się z szeregiem procesów – czasem niepożądanych i niekonieczne łatwych do rozpoznania przez samego stremowanego. Nie jest ona jednak zawsze stanem negatywnym, pozwala się skupić i odciąć od bodźców zewnętrznych. Moment przed wejściem na scenę bywa bolesny i zarazem inspirujący. Tym bardziej fascynujący, że niewidoczny dla nikogo.
Przestrzenie Komuny//Warszawa nie posiadają jednoznacznej przynależności znaczeniowej i są związane z teatrem jedynie poprzez kontekst budynku, przez co pozwalają budować niezależne, samoistniejące fragmenty. Niejednoznaczne jak charakter uczucia/zjawiska, jakim jest trema.
Na tych wrażeniach bazuje utwór wizualny skomponowany wspólnie przez: Magdalenę Angulską, Mateusza Choróbskiego, Norberta Delmana, Annę Jochymek, Tymona Nogalskiego.
Zespół
Magdalena Angulska, Mateusz Choróbski, Norbert Delman, Anna Jochymek, Tymon Nogalski
Biogramy
Magdalena Angulska (ur. 1984) – w ciągu dnia artystka, wieczorami pracownica korporacji.
Pochodzi z mazurskiej wsi Mrozy Wielkie, niedaleko Ełku. Od 10 lat mieszka i pracuje w Warszawie. W 2014 roku ukończyła Wydział Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tworzy poetyckie utwory wizualne.
Mateusz Choróbski (ur. 1987) – absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2011), Pracowni Działań Przestrzennych w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2013) oraz Międzywydziałowej Specjalności Multimedialnej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendysta MKiDN (2014), Ministra Edukacji Narodowej (2012). Swoje prace pokazywał na wystawach indywidualnych, m.in. „Moszczenie” wraz z Ronit Porat w Fundacji Asymetria w Warszawie (2015), „Niebieski ptak” w Zonie Sztuki Aktualnej w Szczecinie (2015), „Opętało mnie słońce i miałem ochotę się śmiać” w Galerii Arsenał w Białymstoku (2015), oraz grupowych: „Gateways” w KUMU w Tallinie (2011) oraz „Precipitations” w Another Vacant Space, w ramach Berlin Art Week (2014).
www.mateuszchorobski.com
Norbert Delman (ur. 1989) – mieszka i pracuje w Warszawie. W 2014 roku ukończył ASP w Warszawie, dyplom obronił w pracowni prof. Mirosława Bałki. Równolegle, w 2014, studiował na University College Falmouth. Jego prace były pokazywane m.in. w CSW Zamek Ujazdowski 2014, MODEM Centrum Sztuki Współczesnej w Debreczynie 2011, Edinburgh Sculpture Workshop 2014, Muzeum Sztuki Współczesnej Mocak Kraków 2013, Galerii Labirynt Lublin w 2014, 2015, BWA Białystok 2013, BWA Zielona Góra 2014, 2015.
www.norbertdelman.com
Anna Jochymek (ur. 1988) – urodzona w Rybniku. Zajmuje się działaniami performatywnymi, ingerencjami przestrzennymi, wideo. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Sztuki Mediów (2013), na którym obecnie pracuje w charakterze asystentki w Pracowni Działań Przestrzennych. Laureatka Studia Otwartego w Komunie// Warszawa – realizatorka projektu „Numents. Pomniki performatywne”, w ramach którego zainicjowała powstanie „tremy”. Odbyła rezydencje artystyczne w Geumcheon Art Factory w Seulu (2014) oraz Performance Space w Londynie (2012). Brała udział w wielu wystawach w Polsce i na świecie, m.in. Rysopis CH Renoma, Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu (2014), Invisible City Our Monster w Seulu (2014), Arte Laguna Art Prize 13.14. Arsenale di Venezia w Wenecji (2014), Kohezja Teatr Nowy w Warszawie (2013), Masquerade Centrum för fotografi w Sztokholmie (2012), Revolta/ Rebelia Performance Space w Londynie.
https://www.annajochymek.com/pl/bio
Tymon Nogalski (ur. 1988) – wesoły pechowiec. Czujność to klucz do jego prac. Sam uważa się za uważnego obserwatora i do takiego samego odbiorcy adresuje swoje prace. Progresywista. Przeciwnik elitaryzowania sztuki na siłę. Absurd rzeczywistości to jego żywioł. Używa różnych mediów, bo może. Świat traktuje z przymrużeniem oka. Stawia na prostotę formy, a zarazem wielopłaszczyznowość przekazu. Wysoko ceni słowo mówione.
Goni za efemerycznym pięknem i intelektualnym impulsem. Zdobył licencjaty z fotografii oraz intermediów na Poznańskim Uniwersytecie Artystycznym. Dyplom magisterski obronił na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w Pracowni Działań Przestrzennych prowadzonej przez Mirosława Bałkę. Pokazywał prace na wielu wystawach w kraju i nie tak wielu za granicą. Jest bardzo kontaktowy.
Współfinansowanie
Projekt dofinansowany przez Urząd m.st. Warszawy.

Patronat

