KOMUNA//WARSZAWA | PARADISE NOW? | RE//MIX Living Theatre | Komuna Warszawa

KOMUNA//WARSZAWA | PARADISE NOW? | RE//MIX Living Theatre

premiera: 3 listopada 2013
reżyseria: KOMUNA//WARSZAWA
występują: KOMUNA//WARSZAWA

734421_10151954606687486_1455909532_n

fot. Kasia Chmura-Cegiełkowska/teatralna.com1382252_10151954606007486_354766750_n

fot. Kasia Chmura Cegiełkowska/teatralna.com

Komuna// Warszawa w przypomniała jeden z najważniejszych spektakli teatru politycznego – Paradise Now! The Living Theatre.  Zdjęcia nagich aktorów nawołujących do anarchistycznej rewolucji tutaj i teraz są ikonami rewolty lat 60.

Od premiery Paradise Now! minęło 45 lat – Komuna// Warszawa sprawdza, co się zmieniło od tego czasu w teatrze i w polityce. Co jest prawdą w artystycznym zaangażowaniu, a co spektaklem dla publiczności? Czy sztuka partycypacyjna ma sens? Jak sztuka nie zmienia świata?

The Living Theatre niedawno został eksmitowany ze swojej siedziby w Nowym Jorku. Judith Malina – liderka grupy – trafiła do domu opieki. Odwiedziliśmy ją tam i zapytaliśmy, czym jest Raj i jak do niego trafić…

The Living Theatre – alternatywny teatr założony w 1947 roku przez aktorkę Judith Malina oraz poetę, malarza i performera Juliana Becka w Nowym Jorku. Działania grupy słynęły z bezkompromisowości, awangardowej estetyki, eksponowania cielesności oraz pracy kolektywnej. Ich największe dzieło Paradise Now, wystawione w 1968 roku w Awinionie, doprowadziło do zamieszek. Spektakle teatru były radykalne, niosły anarchistyczne i pacyfistyczne przesłanie. Za teoretyczną podstawę dla działań teatru posłużył zbiór esejów Teatr i jego sobowtórAntonina Artauda. The Living Theatre znacząco wpłynął na awangardowy ruch teatralny. Spektakl Mysteries and Smaller Pieces w roku 1964 zapoczątkował w teatrze awangardowym rozwój idei współuczestnictwa widza w spektaklu, koncepcja rozwijana jest do dziś przez teatry na całym świecie. W latach 60. nadrzędnym celem The Living Theatre stało się przekształcenie społeczeństwa z rywalizującej, hierarchicznej struktury w zwartą, współpracującą grupę ludzi. Spektakle miały być impulsem do nadchodzącej przemiany społecznej.

Projekt dofinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

szyld_herb_syr_pol

imit

 

 

Ta strona używa plików cookie, aby prowadzić statystyki na temat odwiedzin.

Skip to content