Call me Jay

choreografia: Agata Maszkiewicz


CALL ME JAY* to pas de trois dla dwóch tancerek i zdalnie sterowanego reflektora.
To spektakl taneczny wśród kabli i tradycyjnego oświetlenia.
To duet, który przechodzi w scenę zbiorową.
To gra, w której nie jest jasne, kto jest pod czyim wpływem.
To choreografia, w której rzecz staje się robotem, ukochaną osobą, ruchomym elementem, obiektem świetlnym oraz źródłem inspiracji.
To spektakl, w którym bez słów opowiadane są historie, a z technicznych gadżetów na scenie wyłaniają się poetyckie obrazy.

CALL ME JAY to osobliwy „balet”, który bada różne sposoby wzajemnej kontroli ludzi i nie-ludzi, ukazując możliwości współistnienia i działania. Podejmując grę z reflektorem, wykonawczynie używają klasycznych strategii choreograficznych: kopiują, manipulują, improwizują, próbują kontrolować światło i… siebie nawzajem. Do uchwycenia materialności rzeczy z otoczenia, wykorzystują zmysły, zwłaszcza dotyk i słuch, podlegają fizycznej transformacji i wywołują ciąg choreografii przez wprawianie w ruch przedmiotów na scenie.
To co żywe ściera się z tym co mechaniczne, co aktywne z pasywnym, rzecz przemienia się w podmiot i na odwrót. Uwagę przyciąga to co wyłania się z interakcji między różnymi obiektami.

CALL ME JAY stara się rozbudzić fantazje na temat nowych form wspólnoty i współpracy miedzy ludźmi i nie-ludźmi i z humorem zaprasza do fantazjowania o (nieoczywistych) powiązaniach człowieka z technologią i ich ((nie)możliwym) współistnieniu.

*Jay to popularne imię i przydomek dla wielu imion zaczynających się na „J”. To również hałaśliwy, jaskrawo ubarwiony ptak z rodziny krukowatych, Corvidae (sójka).

Zdjęcia

Vincent Tirmarche

Zespół

Pomysł: Agata Maszkiewicz
Research: Agata Maszkiewicz, Agnieszka Ryszkiewicz, Emma Tricard
Występują: Agata Maszkiewicz, Emma Tricard
Choreografia: Agata Maszkiewicz
Dramaturgia: Agnieszka Ryszkiewicz, Vincent Tirmarche
Muzyka: Antoine Tirmarche
Kostiumy: Marta Szypulska
Światła: : Severine Rieme

Biogramy

Agata Maszkiewicz jest choreografką i performerką. Mieszka we Francji.
Ukończyła wydział tańca współczesnego w Institute of Dance Arts w Linz, była uczestniczką programu „ex.er.ce” w Centre Chorégraphique National w Montpellier. Współpracowała m.in. z kolektywem Superamas, Ivaną Muller, Alix Eynaudi, Anne Juren, Paolą Caspao, Weroniką Szczawińską i Agnieszką Jakimiak. W Teatrze Komuna Warszawa występowała dwukrotnie – w 2019 roku zrealizowała spektakl „Taki pejzaż” (w ramach programu rezydencyjnego „Krajobraz”, którego kuratorką była Weronika Szczawińska) oraz w 2019 ze spektaklem „Still Life”.
W pracy choreograficznej wykorzystuje ciała, przedmioty, rzeczy, teksty, obrazy. Lubi tworzyć hybrydowe formy sceniczne, łączyć różne, często bardzo odległe od siebie tematy i proponować dziwne mieszanki. Używa humoru jako narzędzia. Zawsze szuka konkretnego kontekstu do stworzenia ruchu. Uwielbia tańczyć i zależy jej, żeby taniec był atrakcyjny również dla widzów.

Emma Tricard jest tancerką, choreografką i mówczynią. Po szkoleniu u Maguy Marin ukończyła HZT-Berlin (Inter-University Center for Dance) i Master Exerce w ICI-CCN w Montpellier. Od 2015 roku rozwija badania choreograficzne oparte na obserwacji i zniekształceniach między „mówieniem” a „robieniem”. Rzucona w wir przygód, wymyśla tańce koniugacji, myśli o swojej pracy w czasie przyszłym i bawi się związkami przyczynowo-skutkowymi między rzeczami, myślami, ruchami i zjawiskami natury. Tworzy spektakle taneczne, spacery dźwiękowe i rozwija badania z Joanne Clavel, badaczką CNRS (Centre national de la recherche scientifique) w dziedzinie humanistyki środowiskowej. W 2022 roku stworzyła “Débordement / Die Ausschreitung” – francusko-niemiecki utwór choreograficzny science-fiction, we współpracy z Cécile Bally. Jako performerka współpracuje między innymi z Cie L’Unanime, Sergiu Matisem, Alainem Michardem, Leą Moro, DD Dorvillier, Anną Aristarkhovą i towarzyszy pracy Betty Tchomangi jako dramaturżka i asystentka.

Séverine Rième jest performerką, choreografką, projektantką światła i poetką. Po ukończeniu studiów literackich, w 1998 roku rozpoczęła pracę jako tancerka-performerka, a od 2004 roku zajmuje się choreografią i reżyserią.
W pracy twórczej łączy ciało w ruchu, praktyki wokalne oraz tworzenie plastikowych i wizualnych urządzeń. Eksploruje obszary między bezwładnością a życiem, plastycznością i wymazywaniem, tożsamością i różnorodnością. Pracuje nad wieloma projektami scenicznymi, filmowymi i poetyckimi. W 2024 roku wydała pierwszą książkę poetycką „Nos soifs” (wyd. Les Carnets du Dessert de Lune). Pisanie staje się coraz ważniejszą częścią jej badań i twórczości.

Antoine Tirmarche jest muzykiem i kompozytorem. Studiował jazz w Institut Régional d’Expression Musicale w Bordeaux. Uczęszczał na zajęcia z kompozycji orkiestrowej i elektroakustycznej w Conservatoire Gabriel Fauré w Angoulême i ukończył kompozycję elektroakustyczną w 2023 roku. Interesuje go, jak dźwięki oddziałują na siebie, w utworach często łączy nagrania ledwo słyszalnych i nieznośnie głośnych dźwięków, niepokojących i kojących brzmień. Lubi wchodzić w dialog z poruszającym się ciałem, scenografią lub światłem i zawsze szuka niekonwencjonalnych sposobów interakcji.

https://ateliernautilus.bandcamp.com/track/antoine-tirmarche-the-accountant-dance

Marta Szypulska jest krawcową, kostiumografką i scenografką. Absolwentka studiów magisterskich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii ze specjalizacją Projektowania Ubioru. Mieszka na trasie Poznań-Warszawa-Lublin, pracuje wszędzie. Działania artystyczne kierunkuje w stronę projektowania ubioru unikatowego, przeznaczonego ludziom ulicy, niekonwencjonalnym indywidualistom oraz świadomym konsumentom mody. Inspiracje czerpie z futurystycznych wizji i świata natury. Obecnie realizuje się w projektowaniu kostiumów teatralnych, krawiectwie personalnym oraz w tworzeniu form na miarę performatywnych potrzeb. Pracowała w wielu teatrach w Polsce. Z Weroniką Szczawińską zrealizowała: „Nigdy więcej wojny”, „Rozmowy o drzewach”, „Po prostu”, „Miejski Ptasiarz”, „Klub”, „Czas porzucenia”, „Grzyby”, „Trąbka do słuchania”. Pracowała z Wiktorem Rubinem nad kostiumami przy „Chaplin”, „Klątwie rodziny Kennedych”, Obywatelce Kane”, „Mrowisku”. Wraz z Wojtkiem Rodakiem zrealizowała spektakle: „Żeglarz”, „Tom na wsi”, „Kolorowe sny”. Współpracowała z Jasminą Metwaly dla Hammer Museum w Los Angeles i KW Institute for Contemporary Art w Berlinie. Robiła rzeczy dla Teraz Poliż, Gosi Wdowik, Hany Umedy i takich choreografów jak Alicja Czyczel, Marta Ziółek, Wojtek Grudziński i Magda Jędra. Ostatnio w Teatrze Komuna Warszawa zaprojektowała scenografię i kostiumy do spektaklu „M4G1C BL0W”.

Agnieszka Ryszkiewicz, zajmując się performansami in situ, pedagogiką performatywną, mediacją artystyczną i grami choreograficznymi, pracuje w seriach zacierających granice między różnymi formami sztuki i przekręcających formaty tradycyjnych utworów.
Studiowała w Institute of Dance Arts w Linz, na Uniwersytecie Paris 8-St Denis (filozofię i estetykę tańca), ukończyła dwuletni program choreograficzny „ESSAIS” w Narodowym Centrum Tańca Współczesnego w Angers we Francji (CNDC pod kierunkiem Emmanuelle Huynh). Kontynuuje pracę w różnych kontekstach, badając społeczne wymiary ludzkich ciał, ich ikonografie i wspomnienia. Spotkania z innymi ciałami prowadzą ją do tworzenia sztuk scenicznych, performansów, happeningów i sytuacji performatywnych z udziałem amatorów. Realizuje projekty zarówno w przestrzeniach artystycznych, jak i pozaartystycznych (galerie, więzienia, szkoły, internet, domy prywatne).

Vincent Tirmarche od 2000 roku jest członkiem kolektywu SUPERAMAS, w ramach którego stworzył wiele filmów, instalacji i performansów. Pokazy SUPERAMAS, często „nieklasyfikowalne”, łączą krytyczną refleksję nad współczesnym środowiskiem społeczno-politycznym z formalnymi badaniami nad teatralną i/lub medialną reprezentacją, zgodnie z tradycją La société du spectacle Guya Deborda. Jako artysta interesuje się relacją między rzeczywistością a fikcją. Jego bliska współpraca z Agatą Maszkiewicz to długotrwała relacja oparta na artystycznym szacunku i wzajemnej zgodzie co do celu każdego dzieła sztuki: poruszyć widzów i wystawić na próbę ich wiarę w to, co uważają za słuszne i prawdziwe.

Produkcja

L’Association Chorégraphique, La Manufacture CDCN Nouvelle – Aquitaine, Bordeux / La Rochelle; InSzPer, KOMUNA Warszawa, SPRING Performing Arts Festival; APAP – FEMINIST FUTURES, a project co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union

Rezydencje & wsparcie: À la Motte – St Saturnin du Bois; Residenz Schauspiel Leipzig (w ramach programu Braking the spell), BUDA Kortrijk, Tanzfabrik Berlin, Centrale Fies (w ramach programu APAP – FEMINIST FUTURES); L’Avant Scene Cognac; Festiwal le Grand HUIT, Nantes ; L’Espace Franquin Angoulême

Współfinansowanie

DRAC Nouvelle Aquitaine przy francuskim ministerstwie kultury; departament Charente; Culture Moves Europe –  a project funded by the European Union; Goethe Institut oraz Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury

This work was produced with the financial assistance of the European Union. The views expressed herein can in no way be taken to reflect the official opinion of the European Union.

 

projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa
Scroll to Top